Drie tips voor impactvolle lessen
In de zomervakantie deelde ik met jullie een van mijn meeste inspirerende lezingen over het onderwijs: ‘koninklijk onderwijs’. Ik was dan ook blij om te horen dat ik door het delen van deze lezing andere docenten heb kunnen inspireren.
Onderaan deze blog deel ik opnieuw een inspirerende video (Bedankt Ralf Hillebrand) en wil ik je opnieuw oproepen om je meest inspirerende video te delen met betrekking tot onderwijs. Dat kan bijvoorbeeld door de website te vermelden in het reactieveld onderaan deze blog. Onder een van de reacties wordt het boek ‘De TED-methode’ verloot via onderwijsboek.nl. Dit boek legt uit hoe de beste presentaties tot stand komen én geeft je waardevolle tools om zelf het meeste uit je presentaties te halen. Handig dus voor de presentaties die je elke dag voor studenten verzorgd!
Hieronder drie belangrijke tips vanuit ‘De TED-methode’ die je als docent kan gebruiken om impactvolle lessen te verzorgen.
- Maak oogcontact. Mensen hebben een verfijnd talent om anderen te peilen door in hun ogen te kijken. We zien onbewust de kleinste bewegingen van de oogspieren in iemands gezicht en beoordelen naar aanleiding daarvan niet alleen hoe iemand zich voelt, maar ook of we hem kunnen vertrouwen. Oogcontact, af en toe versterkt door een warme glimlach, is een techniek die ervoor kan zorgen dat jouw instructie totaal anders wordt ontvangen. Wees hartelijk. Wees oprecht. Wees jezelf. Daardoor gaan studenten je vertrouwen en aardig vinden en kun je ze warm maken voor je passie.
- Maak je studenten aan het lachen, maar maak het niet gênant. Het is soms moeilijk voor studenten om de aandacht erbij te houden, en humor is een mooie manier om je studenten mee te krijgen. Als studenten met jou kunnen lachen, krijgen ze het gevoel aan dezelfde ‘kant’ te staan. Kortom, het is een geweldige manier om een connectie te maken. Als je studenten aan het lachen krijgt, vinden ze je al gauw leuk. En als studenten je leuk vinden, nemen ze je verhaal veel eerder serieus.
- Vertel een verhaal. We zijn van kleins af aan dol op verhalen. Een verhaal genereert onmiddellijk interesse, empathie en emoties. Het kan ervoor zorgen dat het publiek echt meeleeft. Je kunt in elke fase van je instructie of les een aantrekkelijk verhaal inpassen. Het is een goede manier om te openen. Een goede manier om iets halverwege te illustreren. En soms, hoewel minder vaak, een goede manier om te eindigen. Wil je een verhaal goed opbouwen middels de handvatten van storytelling? Lees dan vooral de blog ik haak af!
Veel kijkplezier met onderstaande video:
(doet de video het niet? Bekijk deze dan hier https://youtu.be/8I_JK6tTGKo)