Als wij kijken naar topsporters, durf ik met zekerheid te stellen dat die conditie wordt gecheckt, anders kunnen zij niet op hun best zijn en het maximale uit zichzelf halen. Maar wie checkt de (mentale) conditie van de docent, van wie wordt verwacht dat hij rekening kan houden met soms wel 30 verschillende studenten, toekomt aan differentiatie en niet te vergeten alle administratieve zaken correct afhandelt? Ik geef je in deze blog enkele tips die bij kunnen dragen aan jouw mentale conditie; omdat ik geen voedingsdeskundige of inspanningsfysioloog ben, richten mijn tips zich op onderwijs.
Onthoud dat het allemaal begint bij jezelf!
Het wordt zo makkelijk gezegd: je kunt een ander niet veranderen maar wel jezelf. Het is ook echt waar. Vaak zie ik in onderwijsland wanneer men problemen ervaart dat de schuld bij de ander wordt gelegd, de ander kan zijn je leidinggevende of ‘de organisatie’ (‘zij zouden dit moeten doen, dat moeten doen’). Laten we eerlijk zijn, we hebben ons er bijna allemaal wel eens schuldig aan gemaakt. Het punt is: jij bent degene die iets moet ondernemen, als je ontevreden bent en dingen anders wilt zien.
Tip: Neem de tijd om jezelf de vraag te stellen hoe het met je gaat . Wat gaat goed, wat kan beter en waar wil je echt iets aan veranderen? Bepaal vervolgens welke actie je gaat ondernemen, plan dit in en doe het (hoe klein ook)! Elke stap is er één!
Denk in mogelijkheden in plaats van beperkingen
Ik kom bij veel organisaties binnen en zie dat de wijze waarop omgegaan wordt met problemen heel divers is. Ik raak steeds weer geïnspireerd wanneer ik mensen ontmoet die zich er van bewust zijn dat sommige dingen acceptatie behoeven en soms ook loslaten en die kijken naar ‘wat kan er wel’. Deze personen hoor ik dan ook vaak positieve dingen benoemen in het werk.
Tip: Benoem dagelijks voor jezelf 3 punten die goed zijn gegaan. Probeer dit gedurende enkele weken en kijk wat voor effect het op jou heeft.
Ontwikkel jezelf
Investeer in jouw professionalisering, want je hebt er recht op! Ik sprak laatst een docente die een training van mij bijwoonde. Zij gaf mij aan dat ze blij was dat ze een training kreeg, dan kon ze even uit de hectiek van het onderwijs stappen en op een positieve manier met collega’s werken aan onderwijsverbetering. Sommige mensen zitten er niet op te wachten: alweer een cursus? Anderen grijpen het met beide handen aan.
Tip: Professionaliseer jezelf…want je kennis kun je vervolgens toepassen, effectiever werken en delen waardoor je zowel een ander helpt als jezelf.
Â
Ga in gesprek met teamleden
Creëer momenten samen met je team om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwijs; anders kom je er nooit aan toe! Je kunt ideeën en lessen delen, zodat je zelf het wiel niet uit hoeft te vinden; het kan je veel opleveren!
Tip: Start met intervisie. Wanneer ik het woord intervisie binnen scholen laat vallen wordt er verschillend gereageerd. Sommigen krijgen al kippenvel bij het woord, anderen geven aan dat het veel eerder had gemogen.
Ik maak er altijd een grap bij dat wanneer je intervisie toepast de mogelijkheid ontstaat dat iedereen die erbij zit 1,5 uur naar jouw ‘problemen’ mag luisteren en hoe vaak maak je dat mee, lekker toch?! Maar de waarheid is dat intervisie daadwerkelijk een mooie bijdrage aan je professionalisering kan leveren. Het mooie is dat er ontzettend veel varianten zijn waarop je intervisie kunt voeren op een manier die bij jou past en leuk is.
Jeroen Hendriksen heeft er mooie, bruikbare boeken over geschreven.
Zet je studenten aan het werk!
Zoals Peter Loonen mooi in zijn blog schrijft ‘Stop met antwoord geven’. Dit kan zowel jou als studenten erg veel opleveren en het kan op verschillende manieren. Voorbeeld: Ik ben er een enorme voorstander van om studenten inspraak te laten hebben en te laten meedenken als het bijvoorbeeld gaat om onderwijsontwikkeling.
Tip: Leg een aantal studenten voor wat je hebt gemaakt en vraag om feedback: veel studenten kunnen erg goed verwoorden waarom iets wel of niet goed is, en hoe het beter zou kunnen. Zij zijn uiteindelijk degene voor wie wij het doen, waarom zitten wij het dan in ons eentje te bedenken?
Belang van jouw mindset en de relatie docent-student
Het is niet zozeer de hoeveelheid contact die je met een leerling maakt, maar de kwaliteit van het contact dat je met jouw leerling hebt die van invloed is op de leerprestaties van jouw studenten. De meta-analyse van Marzano (2013) stelt dat jouw mindset voor de klas en de relatie die je met jouw studenten hebt enorm van invloed is op de leerprestaties van jouw studenten. Als het goed met jou gaat, is de kans natuurlijk ook groter dat je een positievere mindset hebt en beter in staat bent om te werken aan de relatie met je studenten.
Tip: Wil je studenten het beste geven? Zorg dan goed voor jezelf. Studenten pikken energie feilloos op: als jij negatief bent, pikt de klas dat op. Ben je positief dan gaat de klas met jou mee in de flow. In welke flow wil jij jouw klas meenemen?
Ik heb een paar gebieden gekozen als het gaat om manieren waarop je in het onderwijs je mentale conditie op peil kunt houden, ik ben mij ervan bewust dat er veel meer ideeën zijn. Als je goede tips hebt, zijn ze van harte welkom in het reactieveld hieronder!