Lente Liefde en Lef

door 24 apr 2018

Joehoe het is Lente!! Vanmorgen héél vroeg wakker al aan het nadenken over wat er vandaag allemaal op het programma staat….  het raam staat open, ik hoor de aller- állereerste vroege vogel voorzichtig, maar wel met lef, beginnen met fluiten. Daarna reageert er nog één. Even fluiten zij met z’n tweeën en binnen drie minuten is er een kakafonie van vogelgeluiden, en toch klinkt het heerlijk. De vogels delen vol passie, liefde en lef hun gezang. Voor mij bestaat er geen mooier geluid dan dit, ik krijg er energie van en het voelt als een uitnodiging om de dag met liefde en lef te beginnen.

20 maart 2018 Masterclass High Impact Teaching:

Op de eerste Lentedag…

De docenten van de opleidingen Diëtetiek van de HAN en Bedrijfskunde van de HvA delen hun ervaringen en lessons learned met betrekking tot high impact teaching met hun collega’s uit het MBO, HBO en aan opleidingsadviseurs. Zij zijn pioniers binnen het HBO, en proberen de impact van het leren bij studenten en bij henzelf te verhogen. High impact teaching op basis van een samen met studenten bedacht onderwijsconcept. Een dynamisch concept, waarin actief door studenten geleerd wordt. Waarin studenten benaderd worden als de young professionals in spé. De Masterclass was heel snel volgeboekt, blijkbaar is er een grote behoefte bij HBO- en MBO-docenten om te leren van deze voorbeelden. In deze masterclass zag ik vier docenten met lef het initiatief nemen. Doordacht lef, dat wel. Zij gaven aan hun collega’s op dynamische en inspirerende wijze voorbeelden van een vernieuwd onderwijsconcept op een practice-what-you-teach wijze. Zij zaten nog midden in de uitvoering ervan, met alle bergen, dalen en worstelingen die daarbij horen. Onderbouwd met kennis die erover beschikbaar is, en met een geloof dat de student er beter door gaat leren en daarmee hen voorbereidt op een toekomst waarin het continu toepassen van nieuwe kennis en inzichten in de praktijk essentieel is.

Zij zetten daarmee een aantal mindshifts in beweging van “teaching” naar “high impact teaching”

Teaching

High Impact Teaching

gericht op reproductie gericht op betekenisvol leren
willen uitleggen ander aan het denken willen zetten
kennisoverdracht samen leren en onderzoeken in toepassen van kennis
leren van bestaande problemen leren van toekomstproblemen
denken in groepen en klassen gepersonaliseerd leren
summatief toetsen aan het eind formatief toetsen tijdens het leerproces
ontwerpen van onderwijs voor studenten ontwerpen van onderwijs samen met studenten
één docent voor de klas meerdere docenten in interactie met studenten
docent als expert docent als professionele leer- en inhoudsexpert
student als onwetende student als professional in opleiding

 

Inspirerend delen de vier docenten in deze masterclass het proces van deze mindshifts bij hen zelf, bij collega’s en binnen hun organisatie, als eersten, zoals de vroege vogels van vanmorgen. Het klinkt nog niet helemaal zoals zij graag willen en toch willen zij dit delen en ervan leren, omdat zij geloven waar ze mee bezig zijn, en heel graag met anderen willen verfijnen, onderzoeken, denken en doen. Er ontstaat in de masterclass veel energie binnen de groep aanwezigen. Bij de docenten die de voorbeelden delen en ook bij hun collega’s zie ik enorme liefde voor het vak, én de student. En juist díe liefde voor het leren van de student zorgt voor het lef om als eerste te experimenteren en anderen uit te nodigen kritisch mee te kijken en te doen.

Doordat we durven het onderwijsscenario te veranderen, vragen we meer van onze moed en ons improvisatievermogen. Studenten en docenten kennen de tekst, en bijbehorende rollen van dit nieuwe scenario ook nog niet precies. Dit maakt dat we enorm alert zijn en goed moeten afstemmen op wat er gebeurt in het leerproces van de ander en weer (positief) verrast worden. Zoals één van de docenten van diëtetiek vertelde dat ze  trots was op haar studenten die met veel lef potentiele opdrachtgevers tegemoet traden, en de docenten van de opleiding bedrijfskunde die aangenaam verrast werden door het niveau van de studenten.

Nu denk je wellicht “Aarrghh, nu moet ik ook nog lef hebben, ik moet al zoveel doen, waarom is goed niet goed genoeg?” Je hebt juist Lef wanneer je het allemaal niet zo goed weet en vanuit liefde voor die ene student meer impact wil hebben op het leren. Laat dat zien, wees de eerste of first follower

en maak hierdoor een start met de beweging naar een nieuw verrassend scenario waarin we allemaal weer samen gaan zoeken, dan vinden we elkaar wel. Zie hiervan het voorbeeld van de Blog van Liza en de vele reacties daarop.

Bij deze een uitnodiging om door te gaan met het delen van je (misschien nog wat onzekere) initiatieven, je ideeën en vragen. Zoals de eerste vroege vogels; met lef vanuit je liefde voor het vak.

 

 Bronnen ter inspiratie:

2 Reacties

  1. Karen Kotten

    Beste Jacandra,

    Wat een prachtige blog!
    Groetjes,
    Karen

    Antwoord
  2. Onderwijsadviesbureau Dekkers

    Dank je wel Karen!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Jacandra van Megen

Jacandra van Megen

Auteur

Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Hoe ontwerp je doelgerichte en leerrijke beroepsopdrachten? In dit webinar aandacht voor het 4C/ID model, werkvormen die gebruikt kunnen worden en een beslisschema voor blended onderwijs.  Vanuit integrale beroepstaken is de urgentie voor een onderwerp te stimuleren...

Lees meer
Webinar toetsing en examinering

Webinar toetsing en examinering

In juni en juli staan er, zoals ieder jaar, een groot aantal toetsen en examens voor de deur. Hoewel die toetsen en examens soms een doel op zich lijken, zijn zij slechts een middel om een beslissing te nemen over studenten. De beslissingen gaan over het behalen van...

Lees meer
Zijn we al LOBbig geslagen?

Zijn we al LOBbig geslagen?

 Loopbaancompetenties gebruiken door en voor docenten. Het stadium van een puddingmengsel, waarop het mengsel niet meer vloeit, maar nog niet stijf is: Lobbig. Natuurlijk. Ik ben geen pudding, maar af en toe heb ik wel het gevoel dat het niet vloeit. En om te...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!