OAB Onderzoek Sneak Preview van de resultaten
Een tijdje geleden hebben we een oproep gedaan waarin we je hebben gevraagd of je deel wilde nemen aan een tweetal onderzoeken die zijn uitgevoerd in samenwerking met de Radboud Universiteit. De onderwerpen van deze onderzoeken waren Curriculumontwikkeling en E-Learning voor professionals. Doel van deze onderzoeken was meer inzicht te krijgen in factoren die volgens jullie, docenten in het beroepsonderwijs, van belang zijn op het gebied van curriculumontwikkeling en E-Learning. Vele van jullie hebben hierop gereageerd, waarvoor heel erg bedankt! Een aantal van jullie is hierdoor ook nog eens in de prijzen gevallen. We hebben namelijk zes inzendingen beloond met een Bol.com cadeaubon t.w.v. 25 euro en bij Eelco Westland, van NHTV Academy for Leisure, is er voor de zomervakantie een heerlijke taart bezorgd voor het hele team!
Tot zover de woorden van dank en beloning na onze oproep. Ik kan me zo voorstellen dat jullie ook wel graag willen weten waar die bijdragen toe hebben geleid en wat er nou precies uit de onderzoeken naar voren is gekomen. Daarom deel ik graag met jullie hier de eerste resultaten.
Curriculumontwikkeling
In dit onderzoek lag de focus op de factoren die volgens jullie, docenten in het beroepsonderwijs, van belang zijn bij curriculumontwikkeling. Uit de resultaten is gebleken dat het hebben van een duidelijke visie en teambetrokkenheid op het curriculum samenhangen met hoe tevreden docenten zijn over de kwaliteit van het curriculum. Daarnaast blijkt dat dit geldt voor zowel docenten in het mbo als in het hbo. Kortom, het is belangrijk dat docenten betrokken worden bij curriculumontwikkeling en dat de opleiding een duidelijke visie heeft. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, dan is de kans groot dat docenten (mbo én hbo) meer tevreden zijn over het curriculum.
E-Learning
In dit onderzoek lag de focus op welke factoren volgens jullie, docenten in het beroepsonderwijs, bijdragen aan de motivatie om je blijvend te ontwikkelen door het volgen van onlinecursussen. Uit dit onderzoek is gebleken dat het voor docenten in het mbo en hbo belangrijk is dat zij competentie en autonomie ervaren. De behoefte aan interactie, bijvoorbeeld met medecursisten of door het krijgen van feedback, bleek geen effect te hebben op de motivatie. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het overgrote deel van de docenten wel aangaf interactie binnen een onlinecursus belangrijk te vinden. Kortom, als men wil dat docenten gemotiveerd zijn én blijven om zich te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het volgen van een onlinecursus, dan zijn twee dingen belangrijk. Ten eerste moeten docenten van zichzelf vinden dat zij competent genoeg zijn om zich ook daadwerkelijk via een onlinecursus te ontwikkelen (ze moeten over voldoende (ICT-)vaardigheden en kennis beschikken) en ten tweede moet ervoor worden gezorgd dat zij binnen de onlineleeromgeving autonomie ervaren (ze moeten zelfstandig kunnen werken).
Hoe nu verder?
Dit zijn slechts de eerste resultaten. Ik hoop jullie in een volgende blog nog wat meer vertellen over de inzichten die deze onderzoeken hebben opgeleverd, en wat we er concreet mee gaan doen.
In de tussentijd wil ik jullie wederom om jullie hulp vragen, namelijk bij de totstandkoming van het High Impact Teaching boek. Via onderstaande link kom je bij de pagina waar je jouw bijdrage aan dit boek kan leveren. Als dank hiervoor maak je wederom kans op mooie prijzen, met als hoofdprijs twee kaarten voor het High Impact Teaching Event 2018 t.w.v. 870 euro!!! Alvast bedankt.

Florerend beroepsonderwijs
Laat duizend bloemen bloeien voor florerend onderwijs
In dit boekje staan kleine, diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Genuanceerde verhalen over wat goed en minder goed lukt in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs. Wij zijn van mening dat het belang van het contact en de samenwerking tussen docent en studenten weer eens goed in het licht gezet mag worden.
Flexibel onderwijs in de praktijk
“Met flexibel onderwijs willen we voldoen aan de persoonlijke leerbehoefte van elke student.”
De kunst van pedagogiek en didactiek
“Studenten ervaren een verbetering van het onderwijs, docenten hebben veel kennis en ervaring opgedaan in pedagogisch, didactisch handelen.”
0 reacties