Kijk terug
In de laatste vijf minuten van de les gebeurt er veel, maar eigenlijk te weinig. Hoe kun je deze vijf minuten als docent effectief gebruiken? In mijn onderstaande filmpje vertel ik je dit in twee minuten.
[vooplayer type=”video” id=”MTU2NTAx” ]
4 Reacties
Een reactie versturen

Navigeren tussen objectiviteit en subjectiviteit
Op dit moment merk ik, als onderwijsadviseur, dat veel scholen zich bezighouden met het verbeteren van hun toets- en examineringsbeleid. Steeds meer instellingen steken moeite in het invoeren van een gedegen aanbod voor assessorentrainingen, waarin de assessoren hun...
Community leren in jouw blended onderwijsontwerp
“Blended leren is afstandsleren en zorgt daarmee voor afname van de interactie en betrokkenheid met studenten en tussen studenten.” Deze opvatting wordt waarheid, wanneer blended onderwijs veelal online en uit contact plaatsvindt, én er daarbij ook nog eens weinig...
Kansen en mogelijkheden van AI om studenten te motiveren
De titel van dit blog is een quote van Dr. David Thornburg. Afkomstig uit 2012, maar weer helemaal actueel. Sinds artificial intelligence (AI) in de vorm van het taalmodel ChatGPT in november 2022 is vrijgegeven, hebben we het op allerlei plekken in onze maatschappij...
Dank je voor de tip. Ik eindig de les altijd wel met een rondje “wat heb je geleerd?”, maar ik merk dat ze elkaar na gaan zeggen op een gegeven moment. Die duo’s zijn een goed idee! groet, Esther
Ha Esther,
Goed om te lezen dat het waardevol voor je is! Door een evaluatiemoment te starten in tweetallen, wordt er van iedereen een bijdrage verwacht. Bij een afsluitend rondje kun je een aantal tweetallen aan het woord laten.
Mocht je verdere vragen hebben, mail gerust!
Hi Thijs,
Dank je wel voor de tip van de duo’s
Toch nog even voor de duidelijkheid; laat je ze eerst tegen elkaar reflecteren en dan opschrijven?
En daarna de ronde?
gr anita
Beste Anita,
Bedankt voor je reactie!
Ik zou eerst zelf laten opschrijven (individuele actie): Er wordt van iedereen actie verwacht.
Vervolgens de antwoorden laten bespreken in tweetallen: Er vindt uitwisseling hardop plaats iedereen denkt na en wisselt uit.
Daarna zou je een aantal tweetallen kunnen bevragen. Waardoor je een terugkoppeling naar de groep hebt.