Wil jij veranderen?
Einde van het studiejaar
We zijn allemaal professionals. En ook gewoon mensen. Zo aan het einde van het studiejaar valt het decorum soms wat weg en komt de ware behoefte boven. En dat is op dat moment vooral: rust! Nadenkend over een blog die in de zomerperiode ook nog wat toevoegt werd ik getriggerd door alles wat er op dat moment om mij heen gebeurde. Getuige zo maar wat uitspraken die ik op de laatste dag van het schooljaar verzamelde op een school waar ik werk.
“Waarom plannen we alles in de laatste week?”
“Zo gaan we dit volgend jaar iet meer doen”.
“Als je al lang in het onderwijs werkt dan weet je dat de laatste paar weken voor de zomer gekkenhuis is. En toch, het gebeurt elk jaar weer.”
“Gek word ik er van”.
“Volgend jaar een cursus timemanagement doen.”
“Hebben we port op school?”
“Wie plant er nou een apv op de laatste dag?”
“Wat ben je eigenlijk aan het doen?”

“Je vraagt teveel.”
“Jij kunt tenminste nog iets slims zeggen. Ik voeg echt niks meer toe“.
“Waarom doen we wat we doen zoals we doen wat we doen….”
“Luister nou eens naar me.”
“Kan dit weg?”
“F*k, ik ben nog iets vergeten.”
“Wat zie je er mooi uit.”
“Laatste loodjes, onzin”.
“Wat zijn jullie recalcitrant aan het doen.”
Beste mensen. Het heeft allemaal een functie. We werken toe naar een climax om ons vervolgens te kunnen onderdompelen in een aantal weken loslaten, ontspannen, ontladen, vertragen. En daarna weer opladen. Het is de werkcyclus van het onderwijs. En we doen er met zijn allen aan mee. Je zou je toch gaan afvragen… kunnen we dat niet anders doen? 😉
Ik wens elk van jullie toe om te genieten van het niks.
Namens het hele team van OAB Dekkers, een hele fijne vakantie!
Marion

Navigeren tussen objectiviteit en subjectiviteit
Op dit moment merk ik, als onderwijsadviseur, dat veel scholen zich bezighouden met het verbeteren van hun toets- en examineringsbeleid. Steeds meer instellingen steken moeite in het invoeren van een gedegen aanbod voor assessorentrainingen, waarin de assessoren hun...
Community leren in jouw blended onderwijsontwerp
“Blended leren is afstandsleren en zorgt daarmee voor afname van de interactie en betrokkenheid met studenten en tussen studenten.” Deze opvatting wordt waarheid, wanneer blended onderwijs veelal online en uit contact plaatsvindt, én er daarbij ook nog eens weinig...
Kansen en mogelijkheden van AI om studenten te motiveren
De titel van dit blog is een quote van Dr. David Thornburg. Afkomstig uit 2012, maar weer helemaal actueel. Sinds artificial intelligence (AI) in de vorm van het taalmodel ChatGPT in november 2022 is vrijgegeven, hebben we het op allerlei plekken in onze maatschappij...
0 reacties