Eduview: dé methodiek en curriculumtool voor het beroepsonderwijs
‘Never waste a good crisis’. Deze uitspraak van Winston Churchill krijgt vandaag de dag extra betekenis. Nooit eerder is er zoveel geïnnoveerd in onderwijsland als in de afgelopen maanden. Tijdens een crisis worden we vaak vindingrijk en zien we mogelijkheden die we anders laten liggen. Tegelijkertijd kwam vorige week het bericht naar buiten dat leraren vinden dat de onderwijskwaliteit door de coronacrisis sterk achteruit is gegaan. Dat gaat ons als bureau uiteraard aan het hart; onze missie is immers excellent onderwijs voor iedereen. Wij hebben een methodiek ontwikkeld die de onderwijskwaliteit van opleidingen in stand houdt en waar nodig zelfs verbetert. Oók in crisistijd!
EDUVIEW
In samenwerking met tal van direct betrokkenen uit het beroepsonderwijs, ontwikkelden wij een methodiek en bijpassende tool om het curriculum continu te verbeteren: Eduview. Eduview verbindt de verschillende processen rondom een curriculum aan elkaar. Van het uitdenken en formuleren van een visie op het beroep, onderwijs en toetsing, tot het ontwerpen, beheren en verbeteren van het gehele curriculum. Door middel van de tool heb je in één oogopslag overzicht en inzicht in de samenhang van het curriculum.
Het curriculum als geheel
Onderwijsteams evalueren onderwijs veelal op module of vak-niveau. Het curriculum zien wij als een geheel, waarbij juist de verbindingen en niet de afzonderlijke elementen de kwaliteit bepalen. De betekenis van veranderingen op module-niveau dienen dus ook vanuit het geheel bekeken worden: klopt de leerlijn nog, hebben we met deze veranderingen nog het bedoelde niveau in het oog, corresponderen de doelstellingen met de eindkwalificaties? Eduview gaat uit van de gedachte dat een curriculum zich continu ontwikkelt. Juist nu veel opleidingen versneld naar online onderwijs zijn overgeschakeld, is evalueren van veranderingen en verankeren in het geheel noodzakelijk.
De Eduview-methodiek helpt daarnaast een curriculumscan uit te voeren. In deze scan kijk je naar het curriculum als geheel. In deze curriculumscan maak je een verschil tussen wat je beoogt (het beoogd curriculum), de wijze waarop het curriculum is geïmplementeerd (het uitgevoerd curriculum) en wat we met het curriculum bereiken (het bereikte curriculum) (Den Akker, 2004).
Meer informatie
De ervaring leert dat de Eduview-methodiek en de bijbehorende curriculumscan een constructief gesprek oplevert over de onderwijskwaliteit en de mogelijke, noodzakelijke verbeteringen. En dat is juist in deze tijd van snelle veranderingen cruciaal om de kwaliteit te blijven borgen.
Ik ben benieuwd of jullie zicht hebben op jullie curriculum als geheel na alle noodgrepen richting online onderwijs? Wij helpen jullie uiteraard graag bij het houden van overzicht met onze Eduview-methodiek. Ook met een curriculumscan kom je al snel meer te weten over de kwaliteit van je opleiding. Wil je meer weten over Eduview, de curriculumscan of iets anders, dan kun je altijd contact met mij opnemen: 0614952557 of liza@oabdekkers.nl

Liza Peeters-Goos
Auteur
0 reacties