Beter een komma dan een punt

door 23 mrt 2021

“Beter een komma dan een punt”

Het perspectief van docenten en studenten over cijfers en feedback in het leerproces

Formatief evalueren en programmatisch toetsen is hot in het (beroeps)onderwijs. Ook in onze blogs, webinars en trainingen besteden we er veel aandacht aan. Het is niet moeilijk om een relatie te leggen met de lockdown-maatregelen: door het online onderwijs is het een (nog) grote(re) uitdaging  geworden om de voortgang van de student goed in beeld te hebben. Laat staan om daar met je lessen en leeractiviteiten op te anticiperen en daarmee het leerproces te bevorderen. Het gesprek is gaande en dat is goed. Ondanks of dankzij Corona-maatregelen.

Aandacht voor formatief evalueren en programmatisch toetsen dus. Een interessante kwestie op dat vlak kwam aan de orde  tijdens de webinar van afgelopen woensdag; wat is de waarde van cijfers geven? In dit blog neem ik je mee in een soort van fieldtrip naar de beleefde waarde van cijfers voor het stimuleren van voortgang. Hoe kijken de docenten er tegen aan? En vooral, de studenten? Welke conclusie kunnen we daaruit trekken? Voor de inhoudelijke onderbouwing heb ik een aantal leestips voor je.

Woensdagochtend 17 maart, 7:55 uur

De webinar over formatief evalueren is lekker op gang aan het komen. Met de inmiddels vaste groep van zo’n 60 deelnemers wordt er volop gechat aan de hand van de interactieve vragen van Peter. We hebben het over het verschil tussen formatief evalueren en beslissen. Het beeld is helder; door formatief evalueren bevorder je het leerproces van de student, het geeft je input voor een besluit over waar de student staat en welke interventie of actie nodig is om de student te stimuleren verder te gaan. Wat minder eensluidend zijn de ideeën van onze deelnemers bij de kwestie over cijfers geven. Ik neem je mee in de chatgeschiedenis:

Wat is de waarde van een cijfer voor studenten?

Inderdaad, studenten vragen zelf vaak om een cijfer. Onze studenten zijn zo ‘opgevoed’, net als wij. Het geeft een soort ranking hoe ze staan ten opzichte van ‘de stof’ en ten opzichte van elkaar. Maar wat betekent een cijfer eigenlijk voor ze? Ik vroeg het aan een paar studenten uit mijn omgeving.

Wat moet je dus met cijfers?

Beter een komma dan een punt. Dat is wat mij betreft wel de essentie uit deze korte fieldtrip. Cijfers op zich zelf zeggen niks, het kan zomaar het einde van het leren zijn. Maar leren houdt nooit op; je kunt altijd verder. Ook voor studenten die gewend zijn aan het systeem van cijfers draait het toch om de kwalitatieve informatie van feedback; stuur ze in de goede richting en ze zetten echt die stap. De grootste uitdaging ligt misschien wel bij ons onderwijsmakers: van cijfers wordt je niets wijzer, dus draai het om! Het is onze taak om dat punt los te laten en ze de weg te wijzen met een komma.

Hoe kijk jij hier tegen aan? Gebruik jij nog cijfers, alleen feedback of een combinatie? Welke ervaringen heb je als je het cijfer loslaat? Deel jouw idee hieronder. Ik kijk uit naar je reactie!

 

Leestips:
Vijven en zessen (de Groot , 1966)
Minder cijfers, meer feedback, VO Magazine, sept 2020
Toetsrevolutie, Sluijsmans en Segers, 2018
Cyclus van Formatief Evalueren (Gulikers & Baartman, 2017) 
Programmatisch toetsen, Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk (Baartmanvan Schilt-Mol, 2020)
https://www.scienceguide.nl/2021/03/studenten-leren-niet-van-cijfers-geef-hen-liever/

2 Reacties

  1. Dana

    Wat een herkenbaar verhaal, Marion. Ook bij onze opleiding maken we sinds ruim een jaar gebruik van inhoudelijk feedback ingebed in het principe van programmatisch toetsen. Onze aankomende collega’s krijgen aan het einde van elk blok een cijfer voor hun portfolio waarin zij aan kunnen tonen dat zij met hun leerproces goed op weg zijn naar een aankomend beroepsprofessional. Hoe snel zij vergeten wat de meerwaarde van inhoudelijke feedback is en het het vorm geven van een leerproces, bewijst onze kennistoets die dus wel met een cijfer wordt beoordeeld. Studenten zitten zich weken voor de toets erop stuk te leren en vergeten daarbij vooral dat het om het leerproces gaat en niet het uiteindelijke cijfer.

    Antwoord
  2. Marion

    Hallo Dana, dank je wel voor je reactie.
    Ook heel herkenbaar :). Zodra er een kennistoets wordt aangeboden, zet je ze in de klassieke studeerstand. Daarbij is het belangrijk om continu met studenten in gesprek te blijven over waartoe je iets moet leren en de relevantie van de gevraagde kennis daarmee. De vraag blijft dan natuurlijk wel staan wat een cijfer voor een kennistoets effectief bijdraagt aan het leerproces. Het ‘leerproces’ zelf is denk ik een abstracte term voor veel studenten, ze willen vooral zien wat ze moeten doen, waarom ze dat moeten doen, waar de vooruitgang zit, en welke stappen ze dan nog moeten zitten. Het concreet en continu doorlopen van de gehele feedbackcyclus is daarmee de essentie van het hele verhaal. Ook als het gaat om kennis.
    Succes met de ommezwaai!

    Hartelijke groet
    Marion

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marion van Neerven

Marion van Neerven

Auteur

Community leren in jouw blended onderwijsontwerp

Community leren in jouw blended onderwijsontwerp

 “Blended leren is afstandsleren en zorgt daarmee voor afname van de interactie en betrokkenheid met studenten en tussen studenten.” Deze opvatting wordt waarheid, wanneer blended onderwijs veelal online en uit contact plaatsvindt, én er daarbij ook nog eens weinig...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

× Stel je vraag via WhatsApp