Weet jij waar Sarah de mosterd vandaan haalt?

door 30 mrt 2021

Over regie over mijn eigen agenda en denktijd

Vorige maand ben ik 50 geworden. Niet echt een big deal, behalve dat het eronder krijgen van de grijze haren meer moeite kost. En dat mijn vroegere lenigheid veel minder is voor, tijdens en na het sporten. Toch is er iets met deze leeftijd, want ik heb meerdere keren iets over Sarah en Abraham horen zeggen; zij weten kennelijk waar je de mosterd haalt. Met andere woorden, met mijn gezegende leeftijd moet je ondertussen wel weten hoe het leven en je eigen leven in elkaar zit. Niets is minder waar…

Zeker, ik heb gekozen voor het onderwijs, omdat ik een sterke liefde voor leren heb. Ik vind het heerlijk om te zien hoe studenten en docenten met vallen en opstaan groeien. Dat ik daar met aandacht en vertrouwen een beetje aan kan bijdragen, door experimenteerruimte te creëren, hen aan het denken te zetten over hun eigen gedachten, en door de nodige oefening. Ik moedig aan door met een glimlach feedback te geven, soms een beetje twijfel toe te voegen, en ondersteun bij een volgende (onderwijs)uitdaging. Ik leer er elke dag zelf weer heel veel van. Fijn!

Tegelijkertijd is er met dat 50 worden iets aan de oppervlakte gekomen, dat ik niet zo makkelijk meer kan onderdrukken. Ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik niet zeker weet of mijn keuzes altijd of meestal uit mezelf voortkomen. In hoeverre heb ik regie over mijn eigen (volle, digitale) agenda? Doe ik mijn werk eigenlijk wel goed als ik het misschien doe om anderen te veel te plezieren? Maak ik misschien keuzes naar wat ik vermoed dat anderen van mij wensen? Help ik anderen niet het best vanuit mijn kwetsbare nieuwsgierige kant? En ook: wat wil ik zelf nog leren en waarom, want immers nooit te oud…

Ik ga binnenkort een paar dagen fietsen om met een lege agenda en zonder te zoomen te gaan zoeken naar waar Sarah en Abraham de mosterd vandaan halen. Ik laat me maar eens verrassen welke onbekende (leer)wegen zich dan voor mij ontvouwen…

Jacandra van Megen

6 Reacties

  1. Pauline

    Van harte gefeliciteerd Jacandra! Hiep, hiep, hoera! Je hebt het gehaald en zo te merken fris en gezond, of moet ik nu het woordje ‘nog’ ertussen zetten? Welkom bij de club van senioren, waarvan ze zeggen dat die de wereld vergrijst. Jij bent het levendige bewijs dat nu juist dát niet het geval is met je altijd wakkere, ervaren en optimistische zelf. Laat deze bewering maar eens goed tot je doordringen tijdens het fietsen. Geniet ervan.

    Antwoord
  2. Jacandra

    Ga ik doen Pauline, Bedankt!

    Antwoord
  3. John van de Laar

    Deze column hangt nu op mijn virtuele prikbord.
    Een keer samen al fietsend van vol naar leeg naar idee gaan?

    Op de fiets, op de fiets dan bedenk ik wel eens iets
    Op de fiets is er ontzettend veel te zien
    Op de fiets, op de fiets dan bedenk ik wel eens iets
    En daar maak ik dan een “lesje” van misschien…
    (Vrij naar Nijntje de musical)

    Antwoord
  4. Jacandra

    Ah prachtig John, die neem ik mee, Dank je wel!

    Antwoord
  5. Cilia de Jong

    Nog van harte gefeliciteerd, Jac!
    En dit vind ik wel een heel mooi zinnetje: ‘Help ik anderen niet het best vanuit mijn kwetsbare nieuwsgierige kant?’
    Dat is mijn invulling van een professionele leergemeenschap waarin je samen met al die kennis en ervaring die aanwezig is weer tot nieuwe inzichten komt, iedere keer weer. Ik word daar heel gelukkig van.
    Ik wens je een hele mooie fietstocht.

    Antwoord
  6. Jacandra

    Dank je wel Cilia. En ik herken je geluk!
    ik hoop tot gauw.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Jacandra van Megen

Jacandra van Megen

Auteur

Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Blended Beroepsopdrachten ontwerpen

Hoe ontwerp je doelgerichte en leerrijke beroepsopdrachten? In dit webinar aandacht voor het 4C/ID model, werkvormen die gebruikt kunnen worden en een beslisschema voor blended onderwijs.  Vanuit integrale beroepstaken is de urgentie voor een onderwerp te stimuleren...

Lees meer
Webinar toetsing en examinering

Webinar toetsing en examinering

In juni en juli staan er, zoals ieder jaar, een groot aantal toetsen en examens voor de deur. Hoewel die toetsen en examens soms een doel op zich lijken, zijn zij slechts een middel om een beslissing te nemen over studenten. De beslissingen gaan over het behalen van...

Lees meer
Zijn we al LOBbig geslagen?

Zijn we al LOBbig geslagen?

 Loopbaancompetenties gebruiken door en voor docenten. Het stadium van een puddingmengsel, waarop het mengsel niet meer vloeit, maar nog niet stijf is: Lobbig. Natuurlijk. Ik ben geen pudding, maar af en toe heb ik wel het gevoel dat het niet vloeit. En om te...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!