Leergang motivatie en zelfregulerend gedrag
Competentie
De docent als begeleider
Wat ga je leren?
Studenten hebben soms moeite om gemotiveerd te zijn en te blijven voor hun studie. Met enige regelmaat komen we studenten tegen die het moeilijk vinden om hun eigen leerproces in de hand te nemen. Zij zijn afhankelijk van de sturing van de opleiding. Een mogelijk gevolg is dat die studenten uitvallen, niet tot de prestaties komen die van ze verwacht mogen worden en negatief gedrag laten zien.
Vanuit het docententeam heb je veel invloed op de motivatie en zelfregulerend vermogen van een student. In deze leergang gaan we met interventies aan de slag die een positieve uitwerking hebben op de student.
Tijdens deze leergang vergroten we het gereedschap dat je kunt gebruiken. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- De self-determination theory van Deci en Ryan
- Het SCARF model van David Rock
- Behaviormodel van Fogg
- Positieve en negatieve / acitverende en deactiverende leeremoties (Pekrun)
- Maatregelen die de zelfregulatie van de student bevorderen.
Hoe ga je leren?
- Korte theoretische input van trainer/adviseur
- Werkvormen en methodes die je zelf ondergaat
- Door te doen en durven | oefenen met interventies
- Ervaringsgericht leren aan de hand van jouw praktijksituaties
- Verwerken en delen met elkaar (coöperatief leren en intervisie)
- Gericht op de praktijk van alledag
- In de vorm van blended leren: de theorie online – de praktijksituaties fysiek
Welke resultaten ga je behalen?
Na het volgen van deze leergang ben je staat om de motivatie en zelfregulering van studenten positief te beïnvloeden.
Voor wie?
Studieloopbaanbegeleiders, mentoren, hbo
Tijdsinvestering
Leergang: 4 dagdelen van 4 uur
Totaal 20 SBU
Literatuur of lesmateriaal
Webinars en 4 modules incl opdrachten
Financiële investering
Leergang : € 940,- per deelnemer (inclusief verblijfskosten en vrijgesteld van btw).