8 tips voor betrokken en actieve studenten in de les

door 4 mei 2021

Wekelijks kijk ik met docenten mee in hun online lessen en eigenlijk krijg ik altijd dezelfde vraag: “Hoe kan ik studenten meer betrekken bij de les? Soms blijft het geheel stil als ik een vraag stel. Hoe zorg ik ervoor dat ze echt meedoen?”  In deze video van ongeveer 10 min geef ik 8 tips om studenten actiever en meer betrokken te krijgen tijdens jouw lessen. De eerste tip (die van de vierslag) kennen we eigenlijk allemaal, echter zie ik maximaal 10% van de docenten dit consequent doen. En, zoals je weet, het begint bij het dóen. Mijn boodschap is: begin met 1 tip, integreer die de komende weken in je lessen en bouw het steeds verder uit. Ik weet zeker dat dit meer betrokken en actievere studenten gaat opleveren. Ben je al nieuwsgierig geworden? Bekijk snel de video!

2 Reacties

  1. Edwin Vermeulen

    Ik kan alle tips gebruiken, bedankt! Hoe gaat 2 leugens 1 waarheid en hoe gaat geef het door? Edwin

    Antwoord
  2. Jet ter Halle

    Hoi Edwin,

    Fijn om te horen! Hier een toelichting hoe je het zou kunnen inzetten:

    2 leugens, 1 waarheid: je bedenkt 2 leugens over jezelf (bijv. ik ben ooit Nederlands Kampioen schaken geweest, ik heb deelgenomen aan ‘Heel Holland bakt’ en een waarheid over jezelf). De rest (jouw studenten) moeten raden wat ‘de waarheid’ is. En dan is een student aan de beurt. Ik zou je adviseren om dit in groepjes van 3 te doen, dan is het wat ‘veiliger’ en met een hele groep komt niet iedereen aan bod. Wel zou Ika altijd zelf starten als docent, studenten vinden het leuk om ook iets over jou te weten te komen en je kunt een beetje de ‘toon’ zetten in hoe persoonlijk je het wel of niet wilt maken.

    Geef het door
    Kan natuurlijk online en offline. Online zou je kunnen vragen: pak allemaal een voorwerp die iets zegt over jezelf. Student A laat bijvoorbeeld een ‘glas’ zien en geeft aan dat hij eerlijkheid belangrijk vindt. De student ‘geeft’ het glas online door door het uit het scherm te laten gaan naar een andere student. Die student pakt dan zijn voorwerp en vertelt ook iets over zichzelf, etc.
    Je kunt het ook met 1 voorwerp doen die doorgegeven wordt en iedereen bedenkt iets over zichzelf OF over een andere student: ik denk aan jou bij dit voorwerp omdat…… of tijdens de samenwerking heb ik gemerkt dat jij….

    Kun je hier mee uit de voeten?

    Hartelijke groet,

    Jet

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Jet ter Halle

Jet ter Halle

Auteur