fbpx

Leergang

Gamification, Motivatie en Autonomie

Het is voor een docent fijn om te werken met studenten die plezier hebben in de lessen; dit komt de sfeer ten goede, en vergemakkelijkt het overbrengen van kennis. Ook betekent het voor studenten zelf dat zij stof makkelijker onthouden. Elementen uit de speltheorie zijn een uitstekende manier om studenten op een luchtige wijze bij de stof te betrekken, en werken goed samen met andere recente inzichten over motivatie en nieuwsgierigheid. In deze cursus staan dan ook de principes van gamification centraal. Tevens worden de elementen van gamification besproken in de context van de positieve psychologie, en concepten als als Drive (Pink), Flow (Csikszentmihaly), en Self-Determination Theory (Ryan & Deci). Deze helpen de student niet alleen te motiveren bij het leren, maar ook om vervolgens op creatieve en vakoverstijgende manier met het geleerde aan de gang te gaan.

    Welke resultaten ga je behalen?

    • Je krijgt een goede theoretische kennis van een aantal belangrijke concepten binnen de positieve psychologie, die allen betrekking hebben op motivatie, plezier en nieuwsgierigheid.
    • Je kunt jezelf herkennen en/of positioneren in relatie tot de bovengenoemde concepten, als mens en als docent.
    • Je krijgt concrete handvatten om de theoretische kennis op verschillende creatieve wijzen om te zetten in praktische toepassingen binnen de context van het eigen te ontwikkelen en te geven onderwijs.
    • Je hebt een uitgewerkt eigen voorbeeld van een praktische toepassing (activiteit binnen een les, of een opdrachtbeschrijving) met feedback van de cursusleider en van collega-deelnemers, en je hebt meegedacht met ideeën voor toepassingen binnen het onderwijs van collega-deelnemers.
    • Je krijgt een goed begrip van de basiskenmerken van gamification, waarom ze werken, en hoe ze in te zetten. Tevens ben je bewust van de beperkingen ervan.

    Hoe ga je dit doen?

    • In 3 dagen van 2 dagdelen ga je aan de slag met het bouwen van je eigen game die gebruikt kan worden in het onderwijs. Samen met je groep van deelnemers wordt aan de hand van peer-feedback en teaching to mastery gewerkt aan een eindproduct/game.
    • Parallel je eigen praktische toepassing worden onderliggende theoretische elementen aangereikt vanuit de positieve psychologie.

    Voor wie ?

    Docenten HBO met enige jaren onderwijservaring

      Tijdsinvestering

      40 SBU

      Datum en locatie

      Startdatum:

      Op dit moment zijn er geen trainingen gepland.

        Locatie: 

        Utrecht

        Trainer

        Dr. R. van Bronswijk

        Dr. R. van Bronswijk

        Adviseur

        Peter Loonen

        Peter Loonen

        Adviseur

        Financiële investering

        € 1410,- per deelnemer (inclusief verblijfskosten en vrijgesteld van btw).

         

        De trainingen start bij een minimaal 5 deelnemers en heeft maximaal 15 deelnemers.

        Certificering

        Bewijs van deelname

        Vul je emailadres en je naam in

        om de casestudy te bekijken

        You have Successfully Subscribed!

        Vul je emailadres en je naam in

        om de casestudy te bekijken

        You have Successfully Subscribed!

        × Stel je vraag via WhatsApp Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday