fbpx

ROC DA VINCI COLLEGE & METIS ONDERWIJSADVIES

‘Interim-management in het onderwijs’

“Met gepaste afstand én nabijheid je werk doen, getuigt van ervaring en vakmanschap. Metis Onderwijsadvies heeft mensen met juist díe expertise in huis, waardoor wij graag en regelmatig met hen samenwerken aan complexe onderwijsvraagstukken.”

Carina Haumann

Directeur sector Economie & Ondernemerschap, Da Vinci College in Dordrecht

“Vanuit mijn functie voel ik me verantwoordelijk voor een uitmuntende kwaliteit van ons onderwijs én voor goed functionerende onderwijsteams die dat weten te realiseren,” vertelt Carina Haumann, directeur van de sector Economie & Ondernemerschap (E&O) van het ROC Da Vinci College in Dordrecht. “Soms wordt een team geconfronteerd met complexe veranderingen op het gebied van onderwijs, in combinatie met wisselingen van leiders of collega’s, een naderend inspectiebezoek en een uitdagende mix van studenten. Dat kan soms te veel zijn; ik denk dat veel teams en onderwijsorganisaties dit herkennen. Als interne oplossingen geen soelaas meer bieden, wijk ik uit naar interim-oplossingen. Zo kwam ik, op zoek naar een interim-manager, bij de afdeling onderwijsmanagement van Metis Onderwijsadvies uit. Dat bleek achteraf een schot in de roos!”
“Als je als interim-manager altijd nog even een team gedag komt zeggen als je in de buurt bent, ook al is je opdracht vervuld, dan toon je echte betrokkenheid en hecht je waarde aan een duurzame relatie.”
Nassera Tiznine

Curriculumexpert, docent en studieloopbaanbegeleider bij de sector Economie & Ondernemerschap, Da Vinci College in Dordrecht

Verbinding en vertrouwen

“Bij een interim-manager dacht ik altijd aan iemand die snel wil scoren, vluchtig resultaten wil boeken en dan hup, weer weg,” vervolgt Nassera Tiznine, curriculumexpert, docent en studieloopbaanbegeleider bij de sector E&O. “Peter Stam heeft mij met zijn aanpak een compleet andere invulling van die rol laten zien. Hij startte met gesprekken met de teamleden en bracht parallel daaraan structuur in de vergadercultuur, maar ook binnen het team. Eigenaarschap realiseren, resultaatafspraken maken, logische volgordes in onze werkwijze afspreken; kort samengevat kwam het neer op duidelijkheid scheppen voor iedereen. We liepen voor de komst van Peter een beetje achter de feiten aan. Met zijn interventies op het juiste moment, kwamen we allemaal weer in onze kracht te staan. Door zijn expertise en bak aan ervaring te combineren met een ‘persoonlijke touch’, zorgde hij voor verbinding en vertrouwen in hem als leider, maar ook onderling. Een basis waar het team tot op heden nog steeds de vruchten van plukt. Door zijn onderwijskundig leiderschap konden we groeien, maar wel op een duurzame manier. Het team heeft het nu nog over de flinke stappen die we binnen een jaar gemaakt hebben…”

Harmonieuze samenwerking

“In maart 2020 startte ik als interim-manager bij het team Communication & Sales van Da Vinci en tegelijkertijd brak corona uit,” aldus Peter Stam, interim-manager bij Metis Onderwijsadvies. “De uitdaging van online onderwijs lag meteen op ons bord. Het mooie van werken bij Metis is dat ik direct een beroep kan doen op de expertise van mijn collega’s, in dit geval op het gebied van online onderwijs. Vanuit mijn rol ondersteun ik onderwijsteams, maar heb op mijn beurt een team van collega’s met aantoonbare ervaring op allerlei gebieden in het beroepsonderwijs achter me staan. Dat harmonieuze gevoel van samenwerking vindt iedereen prettig en daar ben ik dan ook met dit team eerst naar op zoek gegaan. Wat hebben jullie nodig en waar loopt het spaak? Ik vind het altijd zo moedig als teamleden bereid zijn zich kwetsbaar op te stellen in onze gezamenlijke zoektocht naar verbeteringen. Dat geeft ruimte om duurzame resultaten te boeken. Net als in het echte leven is er soms een zetje nodig om als team weer in volle glorie te kunnen functioneren. Binnen een jaar was dit team sterk genoeg om het stokje over te dragen aan een nieuwe domeinleider. Dat is immers altijd mijn doel: het onderwijskundig leiderschap terug geven aan de organisatie, om van daaruit zelfstandig weer verder te kunnen bouwen met elkaar.”

Peter Stam

“Het leukste aan het werk als interim-manager is de mensen in hun kracht zetten, om daarmee een positief ‘domino-effect’ voor het team en de organisatie te kunnen realiseren.”

Peter Stam,
Interim-manager
Metis Onderwijsadvies

“Met concrete en praktische oplossingen vanuit een visie, zijn wij als mens, team en organisatie vooruit geholpen. Precies wat je van een interim-manager mag verwachten.”
Esther Gijsbertsen

Domeinleider communication & sales, Da Vinci College in Dordrecht

Trots

“Toen ik het stokje overnam van Peter, had ik al veel van hem geleerd omdat ik zelf als teamlid heb ervaren hoe hij werkt,” vertelt Esther Gijsbertsen, domeinleider Communication & Sales. “Tijdens de eerste weken als domeinleider heeft hij me ondersteund op de achtergrond. Peter gaf mij de ruimte zelf invulling te geven aan mijn nieuwe baan en het hielp mij door te kunnen werken op het fundament dat hij stevig had neergezet. Mijn focus met het team zit op de nieuwe kwalificatiedossiers en onderwijsontwikkeling. Duidelijkheid, structuur aanbrengen, zorgvuldig werken met oog voor de menselijke maat pas ik nu zelf ook toe. Hij leerde me daarnaast hoe ik mijn positie kan innemen in een managementteam en op een constructieve manier de dialoog kan aangaan. De betrokkenheid van Peter en de resultaten zijn uiteraard niet onopgemerkt gebleven. Ook een ander team ondersteunt hij nu met zijn expertise. Ik ben trots op onze organisatie dat zij die ondersteuning biedt en daarmee de kans om te verbeteren. Peter is in staat je met respect en vertrouwen weer op de goede route te krijgen. Dat is echt een kunst…”

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

× Stel je vraag via WhatsApp Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday