Quickscan resultaten bekijken Stap 1 van 333%Naam Voornaam Achternaam E-mailadres* Opleiding-kwaliteitscheckDe opleidings-kwaliteitscheck is een online vragenlijst om zicht te krijgen op de huidige kwaliteit van jouw opleiding. Bedoeld voor docenten en opleidingsmanagers, die inzicht willen krijgen in de sterke en zwakke punten van hun opleiding. De check bestaat uit 6 onderdelen en kost in totaal 10 minuten om in te vullen. Bij de stellingen kan op een schaal van 0 tot 10 aangeven worden in hoeverre de stelling in jouw opleiding ontwikkeld is, waarbij 0 staat voor slecht ontwikkeld en 10 staat voor excellent ontwikkeld. Na het invullen krijg je een persoonlijk adviesrapport. Je kunt aan de hand van de resultaten direct checken welke aspecten nog meer aandacht behoeven. De vragenlijst is gebaseerd op de inspectiekaders en onderwijskundige onderzoeken. Lees hier de wetenschappelijke verantwoording van deze check.Resultaten1. Binnen onze opleiding halen studenten met het juiste beginniveau hun diploma. De uitval van studenten is dus minimaal. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 102. Alumni zijn tevreden over de aansluiting tussen opleiding en het werkveld. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 103. Het werkveld, vervolgonderwijs, ouders en andere ketenpartners zijn tevreden over de kwaliteit van onze opleiding. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 104. Uit informeel contact en studenten-enquêtes blijkt dat studenten tevreden zijn over onze opleiding. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 105. Medewerkers van onze opleiding zijn tevreden over de kwaliteit van onze opleiding. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 106. De opleiding wordt aangeboden binnen het beschikbare budget. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 107. Bij kwaliteitsonderzoeken (bijvoorbeeld de accreditatiecommissie of onderwijsinspectie) scoort onze opleiding goed. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Resultaten Prijs: 0,00 € Curriculumontwikkeling1. Bij het vormgeven van ons onderwijs is de missie en visie van onze opleiding het uitgangspunt. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 102. Het beroepsprofiel of kwalificatiedossier is in het curriculum adequaat vertaald in leerdoelen. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 103. Voor de inrichting van ons curriculum hanteert onze opleiding een duidelijk beeld van het (toekomstige) beroepsperspectief. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 104. Onze onderwijs- en toets-activiteiten zijn afgestemd op de gewenste leerdoelen. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 105. Het curriculum betrekt interne (zoals studenten) en externe belanghebbenden (zoals het werkveld) bij het programma. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 106. Studenten hebben binnen ons curriculum genoeg keuzevrijheid waardoor zij hun eigen ontwikkeling kunnen sturen. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 107. In het curriculum wordt rekening gehouden met verschillen tussen studenten in vooropleiding, capaciteiten, vorderingen en vervolgwensen. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Curriculumontwikkeling Prijs: 0,00 € Toetsing en examinering1. Onze opleiding heeft alle deskundigheid in huis om de kwaliteit van toetsing op alle lagen van de toetsorganisatie (toetsbeleid tot het maken van toetsvragen) te realiseren. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 102. Alle partijen van de toetsorganisatie (docenten, toetsdeskundigen, examencommissie, management en ondersteunende medewerkers) werken doelgericht met elkaar samen om de gewenste toetskwaliteit te realiseren. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 103. Het toetsbeleid van onze opleiding geeft inhoudelijk en procedurele richtlijnen die in lijn zijn met de visie van de opleiding om de kwaliteit van toetsing en examinering te realiseren. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 104. De examencommissie neemt integraal de verantwoordelijkheid voor examinering (zowel analyseren als verbeteren) en borgt het eindniveau van de opleiding. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 105. De professionalisering binnen de opleiding is zo ingericht dat de toetsbekwaamheid van alle actoren is geborgd. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 106. Binnen onze opleiding gebruiken wij bewuste en beargumenteerde toetsvormen die passen bij de opbouw en visie van de opleiding en het gewenste leergedrag dat wij als opleiding willen stimuleren. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 107. De toetsen en beoordelingen zijn valide (meten wat zij moeten meten), betrouwbaar (meten specifiek, het is geen ‘toevalstreffer) en transparant (alle betrokkenen weten waar zij op worden beoordeeld). 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Toetsing en examinering Prijs: 0,00 € Pedagogiek & didactiek1. Het team handelt op basis van een samenhangende en consistente pedagogisch-didactische visie. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 102. Docenten zorgen voor effectief onderwijs: aansprekend, doelmatig en interactief. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 103. Docenten stemmen de instructies en opdrachten af op de behoeften van groepen en individuele studenten en vragen na of zij aan hun behoeften voldoen. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 104. Docenten geven studenten directe (en individuele) feedback op hun werken en leren. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 105. Docenten geven blijk van hoge verwachtingen en reageren positief op de inbreng van leerlingen, waardoor deze zich ondersteund en uitgedaagd voelen. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 106. Studenten worden gestimuleerd om hun kennis en vaardigheden te verbreden, verdiepen en toe te passen in betekenisvolle (authentieke) situaties. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 107. De (studie)loopbaanbegeleiding geeft de student inzicht in het zelfbeeld, het opleidingsbeeld en het beroepsbeeld. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Pedagogiek & didactiek Prijs: 0,00 € Samenwerking1. In ons team delen we openlijk fouten en/of problemen en feedback wordt op een respectvolle manier gegeven en ontvangen. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 102. Er is samenspraak met studenten, medewerkers en het werkveld over de onderwijskwaliteit en de beoordeling ervan. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 103. Er zijn op structurele basis voldoende specifieke en meetbare doelen voor de opleiding geformuleerd. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 104. Individueel en als team leren staan hoog op onze agenda. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 105. In ons team heerst een sfeer van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 106. In ons team maken we voldoende gebruik van elkaars kwaliteiten. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 107. Bestuur, management en docenten werken gezamenlijk aan een voortdurende verbetering van hun professionaliteit. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Samenwerking Prijs: 0,00 € Organisatie en administratieve processen1. De opleiding beschikt over een breed gedragen visie op de kwaliteit van haar onderwijs en op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 102. De taken die wij uitvoeren binnen onze opleiding zijn afgeleid van een analyse van prioriteiten. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 103. De materiele voorzieningen zoals lokalen, examenruimtes en apparatuur zijn in kwalitatieve en kwantitatieve zin in overeenstemming met de aard en omvang van de opleiding. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 104. De roostering en het leerlingvolgsysteem van onze opleiding is op orde en efficiënt georganiseerd. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 105. Vergaderingen verlopen gestructureerd en doelgericht. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 106. De functies van het bestuur, management en docenten zijn tijdig en op de juiste wijze vervuld. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 107. Het werkveld wordt systematisch betrokken bij het onderwijs. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Organisatie en administratieve processen Prijs: 0,00 € Δ
SCHRIJF JE IN VOOR DE WEKELIJKSE 'ONDERWIJSUPDATE' Over welke thema's wil jij informatie ontvangen (meerdere opties mogelijk)? Onderwijsontwikkeling Onderwijsuitvoering Onderwijsmanagement Onderwijskwaliteit SCHRIJF JE NU IN