Peter Loonen
“Het sturen op leerprocessen en vertalen naar een onderwijssituatie zijn in mijn huidige werk de rode draad geworden. Leren is immers iets anders dan onderwijs geven; met mijn bijdrage zit ik dan ook het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering.”
Directeur
Peter Loonen
“Het sturen op leerprocessen en vertalen naar een onderwijssituatie zijn in mijn huidige werk de rode draad geworden. Leren is immers iets anders dan onderwijs geven; met mijn bijdrage zit ik dan ook het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering.”
“Ik zit het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering. Onderwijsteams, beginnende docenten en zij-instromers professionaliseren op pedagogisch-didactisch niveau, vind ik het leukste om te doen.
De methode van High Impact Teaching pas ik graag toe, omdat het simpel en direct toepasbaar is voor (startende) professionals in het onderwijs. Overigens ben ik van mening dat we niet elke nieuwe methode of onderwijsinnovatie achterna moeten rennen. Het niveau van studenten is leidend bij de keuze voor een pedagogisch-didactische aanpak en niet wéér een nieuwe onderwijsvorm. Het balanceren tussen twee parallelle loopbaantrajecten is de ‘story of my life’ ondertussen: naast mijn werk in de praktijk, ben ik ook directeur-eigenaar van Metis Onderwijsadvies en zet ik me in voor onze missie: excellent beroepsonderwijs voor iedereen in Nederland!”
Expert in:
Teamontwikkeling
BKE
Groepsdynamica
“Goede toetsexperts zijn hard nodig in het onderwijs. Ik ben blij dat we samen met Metis een bijdrage kunnen leveren aan de wens vanuit het onderwijs om toetsexperts op te leiden.”
Samenwerking: VU en Peter Loonen
Goede toetsing staat flink in de spotlights
“Toetsing is zó’n wezenlijk onderdeel van het onderwijsproces,” zegt Winnie Hansen, docent Accountancy en Finance & Control bij Zuyd Hogeschool. “Tijdens de online training BKE (Basiskwalificatie Examinering) is bij mij het kwartje gevallen dat toetsing belangrijk is en tegelijkertijd léuk kan zijn, niet alleen voor mij, maar vooral ook voor de studenten!”
Mijn publicaties
Zelfregie: het toverwoord dat studeren zichtbaar maakt
Zelfregie, zelfsturend leren, autonomie—hoe we het ook noemen, we verwachten tegenwoordig dat...
Vijf essentiële stappen in beroepsgerichte didactiek
Hoe zorgen we ervoor dat vaardigheden beklijven? De taxonomie van Dave biedt handvatten om niet alleen kennis over te dragen, maar deze te verankeren.
Formatief handelen: alles begint bij kwaliteitsbesef
Het artikel behandelt de invoering van formatief handelen in het beroepsonderwijs, een methode waarbij voortgang en begrip continu geëvalueerd worden. Door tekortkomingen in de huidige aanpak worden alternatieven voorgesteld waarbij studenten actiever betrokken zijn. Voorstellen omvatten gedetailleerde workshops, skillslabs en projectmatige opdrachten. Het roept opleidingen op om scherpere leerdoelen te stellen, docenten te trainen en successen te delen, ter bevordering van het leren.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.