Training voor examencommissies in het mbo

AI, fraude en betrouwbaarheid – verdiepend

AI verandert in hoog tempo de manier waarop studenten leren, opdrachten maken en bewijsstukken aanleveren. Voor examencommissies ontstaat een uitdagende situatie: hoe bepaal je of een beroepsproduct authentiek is? Wat is juridisch houdbaar bewijs van fraude? Wat moet er worden aangepast in examenreglementen, het toetsbeleid en het proces van vaststellen? 

Deze training geeft je als examencommissie inzicht, kaders én houvast. Je leert wat juridisch wél en niet houdbaar is, welke signalen betekenisvol zijn, welke toetsvormen kwetsbaar ijn (en welke minder), en hoe je reglementen, processen en bewijslijnen kunt acutlaiseren op een manier die standhoudt bij bewaar en beroep.  Uitgangspunt is het beleid van de instelling rondom het gebruik van AI binnen toetsing en examinering (zelfs als dat beleid ontbreekt!) 

Training
Na deze training kun je:

  • Aangeven welke vormen van AI-gebruik toegestaan, grensgebied of onacceptabel zijn binnen het mbo;
  • Beoordelen wat bewijsbaar is bij vermoedens van AI-fraude en wat juridisch onhoudbaar is;
  • Examenprocessen, examenplannen en reglementen actualiseren met duidelijke AI-paragrafen;
  • Toetsvormen en beoordelingsprocedures beter afstemmen op authenticiteit en betrouwbaarheid;
  • Gesprekken voeren met docenten over signalen, meldingen en onderzoek naar fraude;
  • Op basis van zorgvuldigheid en rechtszekerheid besluiten nemen die standhouden bij bezwaar en beroep.

Je krijgt formats, checklists en tekstvoorstellen die je direct kunt gebruiken.

Programma (2 sessies van 3 uur)

Sessie 1 – Bewijs, betrouwbaarheid en risico’s in een AI-rijke praktijk

(Praktijkgericht, juridische en organisatorische diepgang)

  • Hoe AI wordt gebruikt in beroepsproducten, reflecties, verslagen en portfolio’s?
  • Welke AI-signalen lijken op fraude, maar zijn geen bewijs?
  • Welke hulpmiddelen (detectors, metadata) zijn onbetrouwbaar en niet toelaatbaar?
  • Wat wél betekenisvolle signalen zijn? (inconsistentie, ontbrekende leerroute, mismatch tussen proces & product)
  • Wanneer mag een examencommissie onderzoek starten? En wanneer juist niet?
  • Casuïstiek uit verschillende beroepsdomeinen (zorg, techniek, economie, dienstverlening).
  • Werkopdracht: opstellen van een AI-risicoanalyse voor de eigen examenorganisatie.

Kernproduct na sessie 1: Een helder overzicht van wél/niet bewijsbare situaties + format voor AI-risicoanalyse.

Sessie 2 – Van structuur naar borging: beleid, reglementen en procesaanpassing

(Gericht op beleidscyclus, reglementen en werkprocessen)

  • Aanpassingen in examenreglementen en opleiding specifieke examenplannen:
    - definities van AI-gebruik,
    - regels voor authenticiteit,
    - plichten van student en school,
    - onderzoeksprocedure bij vermoedens van fraude,
    - bewijslast en proportionaliteit.
  • Wat moet worden aangepast in procedures en handboeken (vaststelling, beoordeling, afnamecondities). Tijdens de workshops werken we aan voorstellen voor aanpassing.
  • Toetsvormen: welke zijn kwetsbaar voor AI-fraudereflecties, verslagen, beroepsproducten) en welke robuuster zijn?
  • Constructive alignment: toetsvormen, leerdoelen en beoordelingscriteria weer logisch op elkaar richten in een AI rijke realiteit.
  • Modelteksten voor examenreglement en onderwijs- en examenregeling (OER).

Werkopdracht: ontwikkel een “AI-protocol examens” voor jouw examencommissie (basisversie).

Kernproduct na sessie 2: Een uitgewerkt AI-examenprotocol + concrete tekstvoorstellen voor examenreglement, procedures en procesdocumenten.

Praktische informatie

Werkwijze en materialen

  • Open training in Utrecht (locatie centraal station) / Incompany mogelijk vanaf 8 deelnemers, neem contact op via info@metis-onderwijsadvies.nl
  • 2 sessies van 3 uur (twee middagen).
  • Inclusief digitale toolkit:
    - formats voor reglementen, protocollen en procedures,
    - casuïstiekboekje,
    - overzicht van juridisch houdbare en onhoudbare bewijsvoering,
    - checklist “Signalen vs. Bewijs bij AI-fraude”.
  • Gericht op examencommissies van alle mbo-instellingen.

Investering

  • Deelname per persoon: € 325,00 voor de volledige training (twee dagdelen, inclusief locatie, materialen, koffie/thee en begeleiding.)

    Doelgroep

    • Voorzitters en leden van examencommissies
    • Secretarissen
    • Kwaliteitsmedewerkers
    • Beleidsadviseurs onderwijs & examinering
    • Toetsdeskundigen
    • MT-leden met verantwoordelijkheid voor examinering

              Details:

              Niveau: Verdiepend
              Duur: 2 sessies van 3 uur
              Locatie: Utrecht CS
              Kosten:  325,00 voor de volledige training (twee dagdelen, (Inclusief locatie, materialen, koffie/thee en begeleiding.) 

              Workshop: AI in de techniek

              Wij bieden een verdiepende workshop aan, die techniekopleidingen laat zien hoe AI beroepsgericht kan worden ingezet, zónder concessies te doen aan vakmanschap, betrouwbaarheid en toetsing.

              Een logische vervolgstap voor wie AI in technische opleidingen toekomstbestendig wil borgen.

              Vragen?

              Vul hier je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.