Ilona Mathijsen
“Ik verheug me op meerdere opdrachtgevers, die ik vanuit Metis kan ondersteunen bij vraagstukken op het gebied van bijvoorbeeld curriculumontwikkeling, toetsing, flexibilisering, kwaliteitszorg, praktijkgericht onderzoek en werkplekleren.“
Adviseur
Ilona Mathijsen
“Ik verheug me op meerdere opdrachtgevers, die ik vanuit Metis kan ondersteunen bij vraagstukken op het gebied van bijvoorbeeld curriculumontwikkeling, toetsing, flexibilisering, kwaliteitszorg, praktijkgericht onderzoek en werkplekleren.“
“In nauwe samenwerking met betrokkenen in een onderwijsorganisatie werken aan een opdracht met zichtbaar resultaat, vind ik heel inspirerend. Excellent beroepsonderwijs is gebaat bij een opleiding waar ‘alles klopt’. Daarmee bedoel ik dat er met passie gewerkt wordt vanuit een gedragen, gemeenschappelijke visie op onderwijs, beroep en toetsing. Dit betekent ook dat de inhoud van de opleiding relevant is voor het beroep waartoe wordt opgeleid, dat de didactiek en de toetsing afgestemd zijn op die inhoud, alle studenten relevante ervaringen opdoen in de beroepspraktijk en docenten in hun kracht staan. Ik ben gepromoveerd op docentgedrag en zie docenten als de spil in een onderwijs- en opleidingsorganisatie.
Als ik ergens start, verdiep ik me eerst in de specifieke kenmerken van het domein en de context waarbinnen ik een bijdrage lever. Wat speelt er, tot welk beroep wordt er opgeleid en wat zijn de onderwijskundige uitgangspunten? Hoe wordt er over het beroep en de opleiding gesproken? Samen met een onderwijsteam creëer ik een stevige basis van waaruit we gezamenlijk op weg kunnen naar een mooi eindresultaat.”
Expert in:
Teamontwikkeling
Toetsing
Kwaliteitszorg
Mijn publicaties
Leestip: werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs
Het boek werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs door Cohen-Schotanus, Visser en Brouwer is recent geschreven. Het gaat in kenmerken en voorwaarden voor kwaliteit in het bijzonder op opleidings/programmaniveau.
Van wie is het curriculum?
'Van wie is het curriculum?' is een vraag die zeker in het geval van het (her)ontwerpen van een curriculum relevant is. Het gaat om wie bepaalt wat wanneer met welke omvang in het curriculum aan bod komt, wie bepaalt wanneer het goed is, om curriculum governance. In het artikel een lijst met invalshoeken en aanpakken in het adresseren van curriculum governance
Leren met ChatGPT leerfuncties
In drie andere blogs is nagegaan hoe ChatGPT het leren kan ondersteunen. Dat is gedaan vanuit...
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.