Jacandra van Megen

Jacandra van Megen

“Het sturen op leerprocessen en vertalen naar een onderwijssituatie zijn in mijn huidige werk de rode draad geworden. Leren is immers iets anders dan onderwijs geven; met mijn bijdrage zit ik dan ook het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering.”

Home 5 Experts 5 Jacandra van Megen
Adviseur

Jacandra van Megen

“Thema’s waar ik veel mee werk zijn flexibilisering van het onderwijs, werken en leren met leeruitkomsten, (didactische) coaching van docenten en gepersonaliseerd onderwijs; ik probeer zoveel mogelijk studenten mee te laten denken en te doen.”

“De rode draad in mijn werk is spelenderwijs samen leren. Dit vertaalt zich in de praktijk naar het toepassen van meer activerend onderwijs. Samen met docenten, onderwijsteams en studenten onderzoek ik wat wel of niet werkt om studenten te inspireren om te leren. Maar ook hoe de professional kritisch blijft denken en leiderschap toont waar dat nodig is in het leerproces: meedenken en sámen uitproberen. Ik werk aan curriculumopdrachten en onderwijsontwikkeling bij opdrachtgevers, en een workshop geven vind ik ook boeiend. Ik duik dan de inhoud in, die ik zo goed mogelijk afstem op de leerbehoefte van de deelnemers. Thema’s waar ik veel mee werk zijn flexibilisering van het onderwijs, werken en leren met leeruitkomsten, (didactische) coaching van docenten en gepersonaliseerd onderwijs; ik probeer zoveel mogelijk studenten mee te laten denken en te doen. Mijn drijfveer is dat elke onderwijsontwikkeling of didactische vaardigheid een positieve invloed heeft op het ‘willen leren’ van een student. Dat leren in contact gebeurt en betekenis heeft voor de student. Studenten moeten vooral ervaring opdoen, zodat achteraf duidelijk is wat ze hebben geleerd en waarom. Het is ook belangrijk de persoonlijke ontwikkeling en de socialisatie van elk individu aandacht te geven. Je kunt wel kennis naar studenten gooien, maar als het niet opgevangen wordt, heeft niemand er wat aan. Je moet diep van binnen van studenten houden, vertrouwen geven en verwachtingen helder maken. ‘Vooral leven’ zeg ik altijd tegen studenten, docenten en onderwijsteams, ’dan gaat leren vanzelf’.”

Expert in:

Curriculumontwikkeling
Formatief handelen
Ontwikkelingsgericht leren

Flexibel onderwijs vraagt om flexibel denken en dat kunnen de adviseurs bij Metis onderwijsadvies als geen ander!”

Gérard Hendriks

Docent bij de deeltijdopleiding ‘Management in de Zorg’ en tevens grondlegger van de minor ‘Leiderschap in Zorg en Dienstverlening', Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Samenwerking: Han en Jacandra

Flexibel onderwijs vraagt om flexibel denken

“Enthousiaste studenten én zichtbare verbeteringen in de werkomgeving, daar doen we het uiteindelijk allemaal voor,” zegt Gérard Hendriks, docent bij de deeltijdopleiding ‘Management in de Zorg’ aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en tevens grondlegger van de minor Leiderschap in Zorg en Dienstverlening’. “Met collega’s, studenten, het werkveld en Metis onderwijsadvies streven we dezelfde doelstellingen na en dat werpt zijn vruchten af.”

Samenwerking met HAN

Publicaties

Publicatie

Florerend beroepsonderwijs

In dit boekje staan, kleine diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Genuanceerde verhalen over wat goed en minder goed lukt in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs.

Florerend beroepsonderwijs
Florerend beroepsonderwijs
Publicatie

Florerend beroepsonderwijs

In dit boekje staan, kleine diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Genuanceerde verhalen over wat goed en minder goed lukt in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs.

Florerend beroepsonderwijs

Laat duizend bloemen bloeien voor florerend onderwijs

In dit boekje staan kleine, diverse praktijkverhalen van studenten en docenten die het grotere onderwijsverhaal kunnen voeden, vormen én veranderen. Genuanceerde verhalen over wat goed en minder goed lukt in het samen ontwikkelen en leren als bijdrage aan florerend beroepsonderwijs. Wij zijn van mening dat het belang van het contact en de samenwerking tussen docent en studenten weer eens goed in het licht gezet mag worden.

Lees meer

Florerend beroepsonderwijs

Een lerend curriculum heeft zuurstof nodig

Curricula zitten vaak veel te vol met inhoud, alles moet erin en alles is belangrijk. Studenten, docenten en ondersteuners zuchten onder de druk en administratie dat dit alles vraagt. Jacandra zoekt naar ruimte in haar blog!

Lees meer

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.