Lisa van der Pol
“Het welzijn van de studenten en samenwerken vanuit de visie van de opdrachtgever, staan voor mij centraal.”
Adviseur
Lisa van der Pol
“Het welzijn van de studenten en samenwerken vanuit de visie van de opdrachtgever, staan voor mij centraal.”
“Als jong meisje wilde ik júf worden. Mijn moeder werkte op een basisschool en mijn vader op een middelbare school, dus de appel valt niet ver van de boom. De opleiding tot leerkracht was dan ook een logische stap en die heb ik met veel plezier afgerond. Tijdens mijn werk als docent werd ik echter steeds nieuwsgieriger naar meerdere manieren waarop je als mens kunt leren. Hoe kan ik de ‘lesstof’ het beste overbrengen? Waarom werkt een bepaalde aanpak soms wel en soms niet? Op zoek naar antwoorden besloot ik een Master Onderwijskunde te volgen en vervolgens als opleidingscoördinator in het bedrijfsleven te gaan werken.
Mijn opdrachten zullen gaan over de verbinding tussen de school en het bedrijfsleven, de invulling van praktijkonderwijs en de aansluiting tussen ontwikkelingen op de arbeidsmarkt met de inhoud van het onderwijs. Daarbij staat het welzijn van de studenten en samenwerken vanuit de visie van de opdrachtgever centraal.”
Expert in:
Leren op de werkplek
Onderwijs & ondernemerschap
Activerende didactiek
Mijn publicaties
Activerende didactiek: een goede instructie geven
Deze blog legt het belang uit van een goede instructie in het onderwijs, vergelijkbaar met de technische opdracht in "Heel Holland Bakt." Zonder duidelijke instructies en structuur raken studenten, net als de bakkers, gefrustreerd en weten ze niet hoe ze succesvol kunnen zijn. Door heldere doelen, gestructureerde opbouw, en effectieve feedback te bieden, kunnen leraren een motiverende leeromgeving creëren waarin studenten optimaal leren en groeien.
Activerende didactiek: Voorkennis activeren
Als praktijkopleider speel je een cruciale rol in de begeleiding van stagiairs, waarbij het belangrijk is om formele barrières te doorbreken en een ondersteunende omgeving te creëren door middel van informele gesprekken en heldere communicatie over doelen en verwachtingen. Feedback vormt een essentieel onderdeel van het leerproces, en moet strategisch gegeven worden door te focussen op waar de stagiair naartoe werkt, hoe zijn of haar huidige prestaties zijn, en wat de volgende stappen zijn voor verbetering. Door als mentor op te treden en constructieve feedback te combineren met praktische voorbeelden en ondersteuning, kun je de professionele ontwikkeling van de stagiair aanzienlijk bevorderen en tegelijkertijd het succes van jouw begeleidingstraject verzekeren.
4 tips voor praktijkopleiders
Als praktijkopleider speel je een cruciale rol in de begeleiding van stagiairs, waarbij het belangrijk is om formele barrières te doorbreken en een ondersteunende omgeving te creëren door middel van informele gesprekken en heldere communicatie over doelen en verwachtingen. Feedback vormt een essentieel onderdeel van het leerproces, en moet strategisch gegeven worden door te focussen op waar de stagiair naartoe werkt, hoe zijn of haar huidige prestaties zijn, en wat de volgende stappen zijn voor verbetering. Door als mentor op te treden en constructieve feedback te combineren met praktische voorbeelden en ondersteuning, kun je de professionele ontwikkeling van de stagiair aanzienlijk bevorderen en tegelijkertijd het succes van jouw begeleidingstraject verzekeren.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.