Objectief beoordelen is onmogelijk – en dat is oké
“Echt objectief beoordelen is dus eigenlijk onmogelijk”, zei een BKE-kandidaat laatst tegen me in een coachingsgesprek. Ze had voor haar online BKE zitten stoeien met het...
“Echt objectief beoordelen is dus eigenlijk onmogelijk”, zei een BKE-kandidaat laatst tegen me in een coachingsgesprek. Ze had voor haar online BKE zitten stoeien met het...
Zoals sommigen die mijn blogs vaker lezen weten, sta ik op donderdagen voor de klas. Afgelopen week had ik een tekst uitgekozen voor het vak Lezen. Dit keer een wat kortere...
Als docent Nederlands op het mbo weet ik als geen ander hoe uitdagend het kan zijn om de aandacht van studenten vast te houden. Lange teksten zonder visuele ondersteuning?...
We kennen het SCARF-model van David Rock inmiddels wel: Status, Certainty, Autonomy, Relatedness en Fairness. Maar laten we het eens hebben over die eerste: status. En dan...
Elke week sta ik één dag voor de klas in het mbo. Eén dag waarin ik mag toekijken hoe studenten op donderdagochtend hun croissant boven hun schrift uit kruimelen, terwijl ze...
Je kent het vast: iedere dag lijkt er wel een nieuwe AI-tool uit de lucht te vallen. “Deze tool gaat je leven veranderen!” “Deze AI helpt je bij lesvoorbereiding!” “Met deze...
Wat maakt dat studenten in beweging komen? Simpel: omdat ze gek zijn op doen! Zet ze in de sportschool en ze zweten zich suf. Laat ze met vrienden chillen en ze ratelen uren...
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een klaslokaal binnenloop, wil ik energie voelen. Geen passieve blikken, maar actieve betrokkenheid. Ik wil dat élke student...
Onlangs had ik de kans om een online lezing bij te wonen van Dr. Naomi Winstone, een expert op het gebied van feedback in het onderwijs (Naomi E. Winstone, 2017). Naomi...
Zondagmiddag. Je zit achter je laptop, koffie erbij, terwijl je je lessen voorbereidt. De PowerPoints staan klaar, zorgvuldig opgebouwd met duidelijke uitleg en voorbeelden....
Je bent net begonnen met je uitleg, maar één student staart dromerig uit het raam, een ander giechelt met een buur en weer één zit overdreven te zuchten. Ondertussen tikt...
Je hebt een ijzersterke les voorbereid, vol praktijkvoorbeelden en interactieve werkvormen, en toch kijkt een groot deel van je studenten je aan met een blik die schreeuwt:...
Stel je voor: je zit in een vliegtuig en vlak voor de start hoor je de piloot mompelen: "Ik weet niet zeker of ik dit kan..." Niet echt geruststellend, toch? Maar precies dát...
Zelfsturend leren, ongericht aanprutsen en steeds dezelfde fouten maken of lesstof volgen die je allang beheerst. Wat gaat er mis wanneer de student stilvalt omdat de...
Toen ik op de basisschool en middelbare school zat, was lezen een vanzelfsprekend onderdeel van mijn leven. Boeken waren de sleutel tot kennis, plezier en creativiteit. Voor...
Wat? Bij veel hbo-opleidingen waar ik kom, is het onderwijs ingedeeld in periodes, blokken of modules die één periode duren, waarin 15 studiepunten (EC) – of meer – behaald...
Studiesucces gaat over het succesvol doorlopen van een studie. Dit wordt beïnvloed door factoren als motivatie en studievaardigheden, maar zeker ook door onderwijskwaliteit....
Een studentenarena is een krachtig middel om vanuit een dialoog met studenten inzicht te krijgen in de kwaliteit van het onderwijs. Het biedt de mogelijkheid om waardevolle...
Het boek ‘Generatie Angststoornis: Wat sociale media met onze kinderen doen’ van sociaal psycholoog Jonathan Haidt legt op indringende wijze bloot hoe smartphones en sociale...
En wat jij er als docent aan kunt doen Het is zondagochtend. Je zit aan tafel met een dampende kop koffie en een stapel opdrachten van je studenten. Terwijl je door de...
De PDCA-cyclus is een effectieve methode om de kwaliteit van het onderwijs systematisch te waarborgen. Het is een cyclisch kwaliteitszorgsysteem dat helpt om de processen...