4 succesfactoren voor onderwijsteams die in een flow willen komen
Het Nederlands elftal van 1988, de gouden volleyballers van Atlanta, de waterpolosters, de hockeysters en de met goud beladen schaatsploegen van Gerard Kemkers en Jac Orie....
Het Nederlands elftal van 1988, de gouden volleyballers van Atlanta, de waterpolosters, de hockeysters en de met goud beladen schaatsploegen van Gerard Kemkers en Jac Orie....
CREËREN VAN EEN POSITIEVE GROEP, DEEL 1 Het werken met groepen… een taak op zich! Docenten, we vragen zo veel van ze, van kennis op juiste momenten overdragen, tot goede...
Ik heb de afgelopen weken veel assessortrainingen gegeven en ik ben bij een paar kwaliteitsaudits geweest. Steeds valt mij weer op dat er, als het gaat om toetsing, bij...
Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis...
Studenten geven regelmatig aan dat ze het werken in groepen niet (meer) zo zien zitten. Meeliftgedrag, vage opdrachten en toetsing die geen uitspraak doet over individuele...
In de diepten van de menselijke psyche schuilt een onblusbare dorst naar kennis, een natuurlijke drang die ons drijft tot het ontrafelen van de mysteries om ons heen. Deze...
Hoeveel verantwoordelijkheid vraag jij van de student? Maandag 8.20u…ik zit klaar voor een meeting met 2e jaars Hbo-studenten en docenten om mee te praten over de inrichting...
Er zijn van die momenten die je voor de rest van je leven bijblijven omdat er prestaties geleverd worden die je niet voor mogelijk hebt gehouden, zoals: De gouden medaille van...
Problemen kunnen oplossen is een belangrijke bekwaamheid die studenten moeten gaan ontwikkelen. Echter in het onderwijs worden probleemsituaties ook gebruikt als didactisch...
De kracht van herhaling is al lange tijd bekend. Niet alleen in het onderwijs maar ook in de marketing. Hieronder twee voorbeelden van de kracht van herhaling. De makers van...
Elke vakantie, na ongeveer een week, komen dezelfde vragen bij me op: Waarom doe ik de dingen die ik doe? Welk nut heeft het voor anderen? Is wat ik doe wel goed genoeg? Wat...
Dat feedback een positieve invloed heeft op de leerresultaten van studenten blijkt wel uit het grootschalige onderzoek van John Hattie (2009). Toch zijn er veel voorbeelden te...
Studenten die er wel zijn maar ongeïnteresseerd onderuit hangen. Ze kijken naar je met het idee “jouw probleem”. Wanneer je ze iets vraag dan halen ze hun schouders op en...
SLECHT IMAGO – ZEER EFFECTIEF! Het directe instructiemodel heeft een slecht imago. Vaak wordt het in één adem genoemd met frontaal onderwijs en geassocieerd met docenten die...
Iedereen kent vast de volgende situatie uit zijn of haar eigen ervaringen in het onderwijs. Docent voor de klas of collegezaal, druk vertellen, schrijven op het krijt- white-...
1. Urgentie Sluit aan bij een actueel vraagstuk of probleem, in het hier en nu en in de beleving van je student. Ga naar de blog 2. Directe instructie Leer ze eerst de...
Non scholae sed vitae discimus – Je leert niet voor de school maar voor het leven bron: Seneca[1] - Filosofie op de praktijk van het leven De bekende spreuk van Seneca uit het...
Je geeft leiding aan een onderwijsteam in het MBO en HBO en je wordt gillend gek van alle ad hoc zaken die op je af komen. Het ene moment moet je de roostergegevens invullen,...
Je zit met een student en een mede-assessor in een (te kleine) ruimte. De temperatuur is hoog, de student zenuwachtig en er ligt een hoop papier voor je op de tafel. De...
Wie van jullie is vroeger jong geweest? Wie van jullie is vroeger naar school geweest? Wie van jullie ging vroeger met plezier naar school?Wat maakte dat plezier? De inhoud...