4 succesfactoren voor onderwijsteams die in een flow willen komen
Het Nederlands elftal van 1988, de gouden volleyballers van Atlanta, de waterpolosters, de hockeysters en de met goud beladen schaatsploegen van Gerard Kemkers en Jac Orie....
Het Nederlands elftal van 1988, de gouden volleyballers van Atlanta, de waterpolosters, de hockeysters en de met goud beladen schaatsploegen van Gerard Kemkers en Jac Orie....
CREËREN VAN EEN POSITIEVE GROEP, DEEL 1 Het werken met groepen… een taak op zich! Docenten, we vragen zo veel van ze, van kennis op juiste momenten overdragen, tot goede...
We willen ondernemende studenten die proactief aan de slag gaan, met elkaar discussiëren, vragen indienen en voorbereid naar de les komen. Herken je deze wens? Veel docenten...
Ik heb de afgelopen weken veel assessortrainingen gegeven en ik ben bij een paar kwaliteitsaudits geweest. Steeds valt mij weer op dat er, als het gaat om toetsing, bij...
Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis...
Wat is hiervan nu eigenlijk precies de bedoeling? De bedoeling van goed onderwijs is dat het aansluit bij de behoeften en talenten van de leerlingen, en dat het hen...
Het is lastig om feedback te geven aan grote groepen. Hoe organiseer je het en hoe zorg je dat dit efficiënt gebeurt? In deze blog geef ik drie praktische voorbeelden hoe deze...
Studenten geven regelmatig aan dat ze het werken in groepen niet (meer) zo zien zitten. Meeliftgedrag, vage opdrachten en toetsing die geen uitspraak doet over individuele...
In de diepten van de menselijke psyche schuilt een onblusbare dorst naar kennis, een natuurlijke drang die ons drijft tot het ontrafelen van de mysteries om ons heen. Deze...
Hoeveel verantwoordelijkheid vraag jij van de student? Maandag 8.20u…ik zit klaar voor een meeting met 2e jaars Hbo-studenten en docenten om mee te praten over de inrichting...
Er zijn van die momenten die je voor de rest van je leven bijblijven omdat er prestaties geleverd worden die je niet voor mogelijk hebt gehouden, zoals: De gouden medaille van...
Beste Stef, Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat wij elkaar gesproken hebben, ik meen in oktober 2015 voor het laatst. Wat vliegt de tijd! In die tijd werkte ik bij...
Problemen kunnen oplossen is een belangrijke bekwaamheid die studenten moeten gaan ontwikkelen. Echter in het onderwijs worden probleemsituaties ook gebruikt als didactisch...
De kracht van herhaling is al lange tijd bekend. Niet alleen in het onderwijs maar ook in de marketing. Hieronder twee voorbeelden van de kracht van herhaling. De makers van...
Elke vakantie, na ongeveer een week, komen dezelfde vragen bij me op: Waarom doe ik de dingen die ik doe? Welk nut heeft het voor anderen? Is wat ik doe wel goed genoeg? Wat...
“90% van alle studenten zakt voor hun eerste project. We geven ze daarom veel feedback bij het eerste inlevermoment, zodat ze het bij het tweede inlevermoment in ieder geval...
Dat feedback een positieve invloed heeft op de leerresultaten van studenten blijkt wel uit het grootschalige onderzoek van John Hattie (2009). Toch zijn er veel voorbeelden te...
Studenten die er wel zijn maar ongeïnteresseerd onderuit hangen. Ze kijken naar je met het idee “jouw probleem”. Wanneer je ze iets vraag dan halen ze hun schouders op en...
Herschreven artikel uit juli 2017 door Onno Witte, Metis Onderwijsadvies, maart 2024 Hoe manage je een veranderproces? Herontwerp van bijvoorbeeld het onderwijscurriculum of...
SLECHT IMAGO – ZEER EFFECTIEF! Het directe instructiemodel heeft een slecht imago. Vaak wordt het in één adem genoemd met frontaal onderwijs en geassocieerd met docenten die...