Formatief handelen: alles begint bij kwaliteitsbesef
Het beroepsonderwijs staat voor een grote uitdaging. Vaak zien en horen we hetzelfde fenomeen: docenten worstelen met de implementatie van formatief handelen. Formatief...
Het beroepsonderwijs staat voor een grote uitdaging. Vaak zien en horen we hetzelfde fenomeen: docenten worstelen met de implementatie van formatief handelen. Formatief...
In het voorjaar van 2024 bracht uitgeverij Boom het boek ‘Werken aan de kwaliteit van Hoger Onderwijs’ uit, geschreven door Janke Cohen-Schotanus, Klaas Visser en Joyce...
"Regie in de Klas", van Tom Bennet, biedt praktische ondersteuning, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en gebaseerd op de ervaringen van docenten wereldwijd. Vol met...
Deel 2: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is deel 2 van het drieluik over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. In dit tweede atikel zoom ik in op...
4 meest gestelde vragen over klassenmanagement Docenten hoor je het vaak verzuchten: "Die klas is zó gezellig, maar er wordt niets geleerd!" Of nog erger: "Die klas is een en...
Je loopt het lokaal binnen, de lucht voelt zwaar aan en de sfeer is zo gespannen dat je er bijna doorheen kunt snijden. Of juist het tegenovergestelde: een klas vol gapende...
“Studenten doen gewoon niks! Ze zijn totaal niet gemotiveerd om naar de les te komen, om hun huiswerk te maken of zich voor te bereiden!” Je hebt het vast vaker gehoord....
We kennen allemaal wel zo’n student. Zo iemand die, wat er ook gebeurt, de schuld nooit bij zichzelf legt. Ze worden uit de les gestuurd? “Misverstand! Ze hebben het allemaal...
Je kent ze vast wel: studenten waar je niet echt toe doordringt, die zichzelf niet echt laten zien en waarbij je het gevoel hebt dat het contact oppervlakkig is. Wanneer je...
Er wordt veel gesproken over onderwijsconcepten, maar wat houden ze nu precies in? Wat is een onderwijsconcept? Een onderwijsconcept vormt de kern van een opleiding. Het...
Deel 1: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de eerste van een serie van drie artikelen over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel...
Deel 3: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de derde en laatste artikel over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel gaat kort in op...
Volgens recentelijk onderzoek is de fysieke aanwezigheid van studenten in de les cruciaal voor studiesucces. Regelmatige en zelfs vroege aanwezigheid in de lessen correleert...
In dit artikel een werkvorm die studenten wel in actie krijgt. Je kent het wel: alle voorgenomen acties van studenten komen uiteindelijk op het kerkhof van de goede...
Woensdag 4 september verscheen er op de site van NOS een bericht dat er behoefte is aan richtlijnen rondom AI vanuit het Onderwijs. Collega Thijs Wesselink heeft een poging...
Net voor de zomer heb ik een experiment opgenomen met mijn AI Avatar en een live kennisclip. In deze kennisclip ging de discussie over de vraag: welke docent is beter, de...
In de dagelijkse praktijk van het lesgeven hebben we allemaal wel eens het gevoel gehad dat onze boodschap niet helemaal overkomt. We staan voor de klas, leggen een complex...
Samengesteld en herschreven door Onno Witte, Metis Onderwijsadvies, maart 2024 In dit artikel ga ik in op de blog van oud- (Metis) collega Emile Heerkens van juli 2019, en...
Groepen zijn de ruggengraat van interactie, samenwerking en leren in het onderwijs. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat er in lerarenopleidingen en de Pabo zo weinig aandacht...
Praktische onderwijstips Lezen of luisteren Toepasbare onderwijstips Voor docenten Podcast Wekelijkse bron voor toepasbare onderwijsinzichten Verhalen en tips Voor docenten in...
Uitstelgedrag, we kennen het allemaal. In het beroepsonderwijs, waar de tijd toch al niet in overvloed is, lijkt het een hardnekkige gewoonte. Docenten en studenten – ja, ook...