Dialoogbijeenkomst over toegang tot onderwijs en gelijke kansen
Luister nu naar de eerste dialoogbijeenkomst over het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs. Het thema van deze bijeenkomst is toegang tot onderwijs en gelijke kansen. Een...
Luister nu naar de eerste dialoogbijeenkomst over het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs. Het thema van deze bijeenkomst is toegang tot onderwijs en gelijke kansen. Een...
Onderwijsontwikkeling, onderwijskundig leiderschap, gepersonaliseerd onderwijs, de docent centraal, de student centraal. Bij het maken van onderwijs ontstaan er veel vragen....
De tekst van een Loesje affiche of een OMdenkertje? Nee, het is gewoon een vraag die mij steeds vaker puzzelt, en waar ik veel bewuster bij stil ben gaan staan. Ik heb het...
Lieve lezer Bij het verschijnen van deze blog ben ik nét gestart met mijn solohike door Zwitserland. Letterlijk! Vanochtend om 9 uur ben ik gestart met mijn tocht over de Via...
1+1=11 Onlangs had ik een interview met Tjip de Jong over zijn nieuwste boek 1+1=11 over de zin en onzin van onderwijsvernieuwing. Tjip bespreekt wekelijks in zijn Tjipcast...
“ Door deze manier van leren blijf ik ook na mijn opleiding steeds onderzoeken en kritische vragen stellen, ik probeer dit nu ook in mijn werkcontext over te dragen aan...
In mijn blog van 3 maart gaf ik al aan dat we te veel toetsen en dat dit vele toetsen lang niet altijd leidt tot meer leren bij de studenten. Maar het is nog erger… We toetsen...
Einde aan de polarisatie in onderwijsdiscussies in 2020. De sociaal constructivisten (Leren in de echte, betekenisvolle context, samenwerkend leren, gepersonaliseerd leren,...
“It’s all about the person being able to ask the difficult question, or bring the question into the open that perhaps others are avoiding…” De afgelopen jaren heb ik vaak bij...
Bericht uit het AD, 9 april 2019 Docenten van het Christelijk Lyceum Apeldoorn schrikken zich lam bij het zien van een intern onderzoek naar het aantal toetsen dat hun...
Afgelopen jaren is er naast de beslisfunctie steeds meer aandacht voor de leerfunctie van toetsen (ook wel formatief evalueren genoemd). Door de focus te leggen op ‘leren en...
Welke toetsvorm past bij de leerdoelen die de student dient te behalen? Ik zie bij veel scholen waar ik kom dat studenten veel verslagen moeten maken. De toets bestaat dan ook...
Waarom regelmatig checken van het groepsproces van belang is. Wanneer je onderwijs ontwikkelt, heb je te maken met verschillende fasen. Van visievorming naar grof ontwerp,...
Metis Onderwijsadvies, Cilia de Jong, april 2019 - Herschreven en aangevuld door Natascha Rakic en Onno Witte, maart 2024 Herken je dit? Je loopt lekker te struinen door je...
De laatste weken krijg ik regelmatig de vraag hoe je nu eigenlijk goede leerdoelen formuleert. Een hele relevante vraag, want vaak slaan we deze stap over. Herken je dat? Dat...
In de maand januari heb ik met veel aandacht de drie blogs van Dominique Sluijsmans gelezen over formatief toetsen met de titel: Neem formatief niet te snel voor lief: Tien...
Paniek in haar ogen, een felheid in haar stem: “We kunnen dit wel allemaal mooi bedenken, maar álles anders? Ik moet dit straks gaan doen! Hoe? Hóe doe ik dat?” Haar opmerking...
Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis...
Intervisie is een hele bruikbare methode om met en van elkaar te leren. Het is een krachtig instrument om met collega’s of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de...
“Jet, weet je wat echt zo waardevol was? Dat we zijn begonnen met de studentenarena. Ik vond het zo moeilijk om mijn mond te houden maar doordat wij niets mochten zeggen ben...
In de diepten van de menselijke psyche schuilt een onblusbare dorst naar kennis, een natuurlijke drang die ons drijft tot het ontrafelen van de mysteries om ons heen. Deze...