Programmatisch Toetsen: Waarom En Wat Is De Ervaring In De Praktijk?
Afgelopen jaren is er naast de beslisfunctie steeds meer aandacht voor de leerfunctie van toetsen (ook wel formatief evalueren genoemd). Door de focus te leggen op ‘leren en...
Afgelopen jaren is er naast de beslisfunctie steeds meer aandacht voor de leerfunctie van toetsen (ook wel formatief evalueren genoemd). Door de focus te leggen op ‘leren en...
Dit schooljaar ben ik gestart met een aantal uitdagende, nieuwe klussen. Het toeval wil dat ik dit jaar mag starten met veel vraagstukken op het gebied van leiderschap. Van...
We hebben er allemaal mee te maken en in verschillende facetten van ons leven… Binnen het sportteam, binnen een vriendinnen of vriendengroep, binnen families en last but not...
Confetti is alleen dán confetti als hij (of zij) meerkleurig is… Het strooien van éénkleurig confetti sorteert vrijwel geen effect… Het is de mengeling die het ‘m doet… C’est...
De zomervakantie naderde zijn eind en ik begon mijn papieren agenda (ja die gebruik ik ook nog) in te vullen. Wanneer een nieuw (school)jaar gaat beginnen, sta ik altijd stil...
In mijn onderwijspraktijk heb ik ervaring met wisselende en afnemende motivatie van studenten. Literatuur en de ervaring leert dat we met een nieuwe generatie studenten te...
“Studenten zijn geobsedeerd door hun mobieltje, het lijkt wel alsof het apparaat aan hun handen is vastgelijmd” hoor ik een docent klagen wanneer ik de docentenkamer...
Welke toetsvorm past bij de leerdoelen die de student dient te behalen? Ik zie bij veel scholen waar ik kom dat studenten veel verslagen moeten maken. De toets bestaat dan ook...
Een klassenopstelling kan je les maken of breken. Ontdek in dit filmpje alles over klassenopstellingen. https://youtu.be/0IPZaNqbHq8
Hoe emoties leerprestaties beïnvloeden Dank voor alle reacties op mijn vorige blog over motivatie! Boeiend om via email / Linkedin door te praten en te zien wat iedereen bezig...
Waarom regelmatig checken van het groepsproces van belang is. Wanneer je onderwijs ontwikkelt, heb je te maken met verschillende fasen. Van visievorming naar grof ontwerp,...
Metis Onderwijsadvies, Cilia de Jong, april 2019 - Herschreven en aangevuld door Natascha Rakic en Onno Witte, maart 2024 Herken je dit? Je loopt lekker te struinen door je...
3 brillen om naar je klas te kijken “alleen kan je niks, je moet het samen doen” (Johan Cruijff) Je les, in de opleiding bedrijfseconomie, staat op het punt van beginnen. De...
De laatste weken krijg ik regelmatig de vraag hoe je nu eigenlijk goede leerdoelen formuleert. Een hele relevante vraag, want vaak slaan we deze stap over. Herken je dat? Dat...
In de maand januari heb ik met veel aandacht de drie blogs van Dominique Sluijsmans gelezen over formatief toetsen met de titel: Neem formatief niet te snel voor lief: Tien...
Groepsdynamica is een veelbesproken onderwerp waar docenten dagelijks mee te maken hebben. Er zijn meerdere bronnen die geraadpleegd kunnen worden als je je wilt verdiepen in...
Gedurende mijn blogserie van 2018 probeer ik antwoord te geven op de vraag ‘Wat is er nodig om proactieve studenten te krijgen?’ Inmiddels heeft dit geresulteerd in een model...
Laat je studenten bij studieloopbaanbegeleiding verschillende testen en reflecties schrijven, maar heb je niet het gevoel dat zij echt nadenken over hun toekomst? Of blijven...
De belangrijkste 3 beelden, 5 fasen en 10 instrumenten voor de studieloopbaanbegeleider. Studenten zijn niet overwegend positief over studieloopbaanbegeleiding (ISO, 2015). En...
4 activerende werkvormen voor een hele week les ‘Waarom moet ik evalueren in een les? Daar heb ik geen tijd voor om in die korte les van 45 minuten te evalueren. Hoe doe ik...
“Je bent al de vijfde manager in een paar jaar tijd…” Hij keek haar aan. De hoeveelste? De vijfde, zei ze zonder blikken of blozen. De vijfde… Het verhaal rolde eruit. Hoe de...