
Peter Loonen
“Het sturen op leerprocessen en vertalen naar een onderwijssituatie zijn in mijn huidige werk de rode draad geworden. Leren is immers iets anders dan onderwijs geven; met mijn bijdrage zit ik dan ook het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering.”
Directeur
Peter Loonen
“Het sturen op leerprocessen en vertalen naar een onderwijssituatie zijn in mijn huidige werk de rode draad geworden. Leren is immers iets anders dan onderwijs geven; met mijn bijdrage zit ik dan ook het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering.”
“Ik zit het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering. Onderwijsteams, beginnende docenten en zij-instromers professionaliseren op pedagogisch-didactisch niveau, vind ik het leukste om te doen.
De methode van High Impact Teaching pas ik graag toe, omdat het simpel en direct toepasbaar is voor (startende) professionals in het onderwijs. Overigens ben ik van mening dat we niet elke nieuwe methode of onderwijsinnovatie achterna moeten rennen. Het niveau van studenten is leidend bij de keuze voor een pedagogisch-didactische aanpak en niet wéér een nieuwe onderwijsvorm. Het balanceren tussen twee parallelle loopbaantrajecten is de ‘story of my life’ ondertussen: naast mijn werk in de praktijk, ben ik ook directeur-eigenaar van Metis Onderwijsadvies en zet ik me in voor onze missie: excellent beroepsonderwijs voor iedereen in Nederland!”
Expert in:
Teamontwikkeling
BKE
Groepsdynamica
“Goede toetsexperts zijn hard nodig in het onderwijs. Ik ben blij dat we samen met Metis een bijdrage kunnen leveren aan de wens vanuit het onderwijs om toetsexperts op te leiden.”
Samenwerking: VU en Peter Loonen
Goede toetsing staat flink in de spotlights
“Toetsing is zó’n wezenlijk onderdeel van het onderwijsproces,” zegt Winnie Hansen, docent Accountancy en Finance & Control bij Zuyd Hogeschool. “Tijdens de online training BKE (Basiskwalificatie Examinering) is bij mij het kwartje gevallen dat toetsing belangrijk is en tegelijkertijd léuk kan zijn, niet alleen voor mij, maar vooral ook voor de studenten!”
Mijn publicaties
Van stoer gedrag naar echte waardering: Wat status écht betekent
We kennen het SCARF-model van David Rock inmiddels wel: Status, Certainty, Autonomy, Relatedness en Fairness. Maar laten we het eens hebben over die eerste: Status. Status geven aan studenten betekent dat je laat zien dat hun aanwezigheid ertoe doet. Dat hun inbreng van waarde is en dat ze meedenken over het onderwijs.
Door de AI-bomen het bos weer zien: Welke tools verlagen jouw werkdruk als docent?
Je kent het vast: iedere dag lijkt er wel een nieuwe AI-tool uit de lucht te vallen. “Deze tool gaat je leven veranderen!” “Deze AI helpt je bij lesvoorbereiding!” “Met deze chatbot hoef je nooit meer zelf te corrigeren!” En zo stapelen de beloften zich op. Maar wat moet je ermee? Welke tools zijn écht bruikbaar en verlagen jouw werkdruk in plaats van dat ze een extra leerklus opleveren?
Zet je studenten aan met tape, tv en teamwork
Ontdek je hoe je met simpele middelen je lessen omtovert tot actieve, speelse en leerzame ervaringen die studenten écht bijblijven.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.