NOVA COLLEGE & METIS ONDERWIJSADVIES

‘Pedagogiek en didactiek in het (online) onderwijs’

“Vijf jaar werkte ik als docent verpleegkunde bij het Nova College, toen het tijd werd voor een volgende stap,” vertelt Aletta den Boer. “Ik wilde verdieping in mijn vakgebied. Via de Nova Academie mocht ik starten met een professionaliseringstraject van LB naar LC-docent. De bijbehorende module pedagogiek & didactiek van Metis Onderwijsadvies kwam in deze bijzondere corona-tijd als geroepen!”

Tools, palet en comfortzones

“Online lesgeven is qua techniek al een uitdaging op zich,” aldus Aletta. “Maar de grootste vraag is hoe je digitaal onderwijs verzorgt op een pedagogisch-didactisch, verantwoorde manier. Deze leervraag heb ik tijdens de trainingen ruimschoots beantwoord gekregen. Ik leerde over online formatief toetsen, differentiëren en digitale, inspirerende werkvormen toepassen. Deze tools helpen mij enorm om de kwaliteit van mijn lessen te behouden. Ik ben echt uit mijn comfortzone gehaald tijdens de lessen en het heeft me veel inzicht gebracht in diverse aspecten van online leren. Overigens vond ik de begeleiding van de trainers van Metis Onderwijsadvies zeer prettig: altijd een luisterend oor en ontvankelijk voor feedback. Dat siert ze. Collega’s kan ik nu verblijden met diverse inzichten en vaardigheden. Zo breiden zij ook hun eigen pedagogisch-didactische palet uit en kunnen hun onderwijs op niveau houden. Dus dat is ook voor het team direct een aardige opsteker.”

PEP

Adviseur Bapke Westhoek is binnen de Nova Academie, die bij de afdeling HRM hoort, onder andere verantwoordelijk voor de zogenaamde PEP-trajecten (LBLC). Bapke: “PEP staat voor Professionaliseren en Promotie; docenten die zich willen ontwikkelen, kunnen met deze scholingstrajecten binnen twee jaar promotie maken. Toen ik nog werkzaam was als docent, raakte ik in contact met Metis Onderwijsadvies tijdens een teamtraining. Ik was destijds al onder de indruk van hun kennis en kunde. Door mijn eigen ervaringen, de prettige samenwerking en de goede evaluaties van andere collega’s, valt de keuze bij het ondersteunen van onze PEP-trajecten regelmatig op Metis Onderwijsadvies. De ervaring met het beroepsonderwijs, hun expertise en betrokkenheid, leidt altijd tot goede resultaten en enthousiaste deelnemers. In september gaan we dan ook weer samen verder met drie nieuwe groepen collega’s.”   

“Hun expertise en betrokkenheid, leidt altijd tot goede resultaten en enthousiaste deelnemers.”

Bapke Westhoek

Adviseur, Nova Academie

Inspiratie

“We sluiten met onze programma’s altijd aan op de leervragen van de doelgroep, in dit geval docenten,” vertelt Jet ter Halle, trainer en adviseur bij Metis Onderwijsadvies. “We ondersteunen hun behoeftes met thema’s die passen bij dit traject, zoals blended learning, activerende didactiek, betrokkenheid, formatief evalueren, mindset en feedback geven. De grote kracht van dit traject is dat de docent werkt met twee leervragen. De eerste gaat over de gewenste ontwikkeling van de docent zelf, gericht op eigen vaardigheden in het lesgeven. De tweede leervraag richt zich op het (mee)ontwikkelen van een vraag uit het onderwijsteam. In een online leeromgeving zetten we inhoud klaar, zoals presentaties en kennisclips. We plaatsen hier ook alle opdrachten en de docenten plaatsen hier hun gemaakte werk. Zo werken we gestructureerd samen in een digitale leeromgeving. Het was best een intensief half jaar voor Aletta en haar acht collega’s van verschillende opleidingen. Ik was getuige van een enorme ontwikkeling bij iedereen; daar doen we het voor. En voor de student natuurlijk!”

Leerzaam

Jet ter Halle

“Het is fantastisch om docenten te ondersteunen bij hun zoektocht naar de betekenis van flexibel onderwijs voor hun dagelijks handelen en het programma vervolgens samen verder te ontwikkelen.”

Jet ter Halle, trainer en adviseur bij Metis Onderwijsadvies

Alle deelnemers hebben de module succesvol afgerond met een film, foto of (geluids)fragment. Aan de hand daarvan werd de persoonlijke ontwikkeling gepresenteerd, gekoppeld aan de leervraag, om zo de dialoog met elkaar te starten. Aletta: “Het is een leerzaam onderdeel, dat mij veel heeft opgeleverd en motiverend werkt voor de rest van het traject. In de toekomst wil ik me ontwikkelen met een master onderwijskunde of leren & innoveren; daar ben ik nog over aan het nadenken. Ik ben blij dat het Nova College ontwikkeling en scholing professioneel ondersteunt via de Nova Academie.”

Interview met Alletta

Aletta  heeft voor de webinar serie ‘blended learning’ een interview gegeven over samenwerkend leren.
Deze kun je hier bekijken.

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!