Marleen Soetens
“De ontwikkeling van digitalisering in het onderwijs heb ik in mijn werk als beleidsadviseur aan den lijve ondervonden; ik heb er zelfs mijn scriptie over geschreven! Ik heb commerciële economie gestudeerd en had nooit gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. Ik heb er geen moment spijt van gehad!”
Adviseur
Marleen Soetens
“De ontwikkeling van digitalisering in het onderwijs heb ik in mijn werk als beleidsadviseur aan den lijve ondervonden; ik heb er zelfs mijn scriptie over geschreven! Ik heb commerciële economie gestudeerd en had nooit gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. Ik heb er geen moment spijt van gehad.”
“Een van mijn opdrachten is het ondersteunen van de mobiliteitsopleidingen in Nederland, die van 12 naar 3 kwalificatiedossiers zijn gegaan. Dat betekent nogal wat voor het onderwijs. Een curriculumontwikkeling moet niet alleen helder op papier komen, maar moet ook herkenbaar zijn voor studenten, uitvoerbaar zijn voor de onderwijsteams en passen bij de identiteit van een onderwijsinstelling. In nauwe samenwerking met de onderwijsteams geven we de ontwikkeling handen en voeten. De vraag welke pedagogisch-didactische vaardigheden nodig zijn om kwalitatief goed onderwijs te kunnen blijven geven, hoort daar vanzelfsprekend ook bij.
Ik houd me ook bezig met ontwerpprincipes voor nieuwe leerlijnen, zoals een gecombineerde leerweg bol/bbl of het integreren van keuzedelen. De ‘onderwijspuzzel’ leggen met de onderwijsteams en vervolgens inzichtelijk maken welke consequenties bepaalde ontwerpkeuzes hebben voor de organisatie, de examinering en de systemen, zie ik als een belangrijke taak in mijn rol als adviseur.”
Expert in:
Curriculumontwikkeling
Activerende didactiek
Toetsing
Onderwijslogistiek
“Ik heb heel wat onderwijsinnovaties achter de rug, maar met deze ondersteuning van Metis merk ik dat de veranderingen ook écht beklijven in onze organisatie.”
Samenwerking: ROC Midden Nederland en Marleen
Grootschalige onderewijsvernieuwingen
“Met de komst van nieuwe kwalificatiedossiers, was de tijd rijp ons onderwijs kritisch onder de loep te nemen,” vertelt Tessa Quakernaat, afdelingsmanager van het Automotive College bij ROC MiddenNederland. “We zagen meteen kansen om ons totale onderwijsprogramma te verbeteren. Ik zocht een deskundige partner, die naast kennis van onderwijs in de mobiliteitsbranche óók ervaring heeft met grootschalige onderwijsvernieuwingen. Metis Onderwijsadvies bleek dat allemaal in huis te hebben!”
Mijn publicaties
Aandacht voor basisvaardigheden in het mbo
De noodzaak tot het verbeteren van basisvaardigheden in het mbo is de laatste tijd veelvuldig in het nieuws. In dit artikel wordt stilgestaan bij de totstandkoming van deze noodzaak. Daarnaast biedt het een overzicht van de stappen die minister Dijkgraaf, de Inspectie van het Onderwijs en diverse onderwijsinstellingen reeds genomen hebben (of voornemens zijn om te nemen) om de basisvaardigheden zoals Nederlands, rekenen en burgerschap in het mbo te verbeteren.
Hulp bij studieloopbaangesprekken
Studieloopbaan-gesprekken voeren kan ingewikkeld zijn. Dit overzicht met gespreksfasen maakt je bewust van de valkuilen en zorgt voor effectieve gesprekken.
Hoe zit het ook al weer met de examens generieke vakken?
Voor mensen in het mbo, die niet dagelijks met de generieke eisen voor taal en rekenen in aanraking komen maar duidelijkheid willen over de examinering.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.