Marleen Soetens

Marleen Soetens

De ontwikkeling van digitalisering in het onderwijs heb ik in mijn werk als beleidsadviseur aan den lijve ondervonden; ik heb er zelfs mijn scriptie over geschreven! Ik heb commerciële economie gestudeerd en had nooit gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. Ik heb er geen moment spijt van gehad!”

Home 5 Experts 5 Marleen Soetens
Adviseur

Marleen Soetens

De ontwikkeling van digitalisering in het onderwijs heb ik in mijn werk als beleidsadviseur aan den lijve ondervonden; ik heb er zelfs mijn scriptie over geschreven! Ik heb commerciële economie gestudeerd en had nooit gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen. Ik heb er geen moment spijt van gehad.”

“Een van mijn opdrachten is het ondersteunen van de mobiliteitsopleidingen in Nederland, die van 12 naar 3 kwalificatiedossiers zijn gegaan. Dat betekent nogal wat voor het onderwijs. Een curriculumontwikkeling moet niet alleen helder op papier komen, maar moet ook herkenbaar zijn voor studenten, uitvoerbaar zijn voor de onderwijsteams en passen bij de identiteit van een onderwijsinstelling. In nauwe samenwerking met de onderwijsteams geven we de ontwikkeling handen en voeten. De vraag welke pedagogisch-didactische vaardigheden nodig zijn om kwalitatief goed onderwijs te kunnen blijven geven, hoort daar vanzelfsprekend ook bij.

Ik houd me ook bezig met ontwerpprincipes voor nieuwe leerlijnen, zoals een gecombineerde leerweg bol/bbl of het integreren van keuzedelen. De ‘onderwijspuzzel’ leggen met de onderwijsteams en vervolgens inzichtelijk maken welke consequenties bepaalde ontwerpkeuzes hebben voor de organisatie, de examinering en de systemen, zie ik als een belangrijke taak in mijn rol als adviseur.”

Expert in:

Curriculumontwikkeling
Activerende didactiek
Toetsing
Onderwijslogistiek

“Ik heb heel wat onderwijsinnovaties achter de rug, maar met deze ondersteuning van Metis merk ik dat de veranderingen ook écht beklijven in onze organisatie.”

Sam Schillemans

Studentcoach en onderwijsontwikkelaar bij het Automotive College, ROC Midden Nederland

Samenwerking: ROC Midden Nederland en Marleen

Grootschalige onderewijsvernieuwingen

“Met de komst van nieuwe kwalificatiedossiers, was de tijd rijp ons onderwijs kritisch onder de loep te nemen,” vertelt Tessa Quakernaat, afdelingsmanager van het Automotive College bij ROC MiddenNederland. “We zagen meteen kansen om ons totale onderwijsprogramma te verbeteren. Ik zocht een deskundige partner, die naast kennis van onderwijs in de mobiliteitsbranche óók ervaring heeft met grootschalige onderwijsvernieuwingen. Metis Onderwijsadvies bleek dat allemaal in huis te hebben!”

ROC Midden Nederland en Marleen

Mijn publicaties

Aandacht voor basisvaardigheden in het mbo

De noodzaak tot het verbeteren van basisvaardigheden in het mbo is de laatste tijd veelvuldig in het nieuws. In dit artikel wordt stilgestaan bij de totstandkoming van deze noodzaak. Daarnaast biedt het een overzicht van de stappen die minister Dijkgraaf, de Inspectie van het Onderwijs en diverse onderwijsinstellingen reeds genomen hebben (of voornemens zijn om te nemen) om de basisvaardigheden zoals Nederlands, rekenen en burgerschap in het mbo te verbeteren.

Lees meer

Basisvaardigheden mbo

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.