Alle lof voor afschaffen cum laude
Op naar betekenisvolle beoordeling van bekwaamheid De Faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft vanaf volgend jaar geen cum laude meer aan...
Op naar betekenisvolle beoordeling van bekwaamheid De Faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft vanaf volgend jaar geen cum laude meer aan...
Toetsconstrunctie en cesuur In deze webinar de keuze voor verschillende beoordelingsmodellen. Waarom kies je voor holistisch beoordelen en wanneer voor analytisch. Is je...
Welke informatie heb je nodig om beslissingen over en met studenten te nemen? En welke beslissingen wil/ moet je nemen? Zijn dit didactische beslissingen of beslissingen over...
We kennen het allemaal, je geeft je les en enkele studenten zitten er ongemotiveerd bij. Je verwacht dat ze uit zichzelf gemotiveerd zijn en vindt het lastig hiermee om te...
Een peiling vanuit Vlaanderen met de app TeacherTapp (14 maart, 1394 respondenten) laat zien dat motivatie momenteel de grootste uitdaging is bij studenten. Wat is er vanuit...
In deze webinar een voorbeeld van onderwijs waarin motivatie en betrokkenheid groot is: Challenge Based Learning. Werken vanuit maatschappelijk relevante en complexe...
Motivatie van studenten is een van de grootste uitdagingen in het huidige beroepsonderwijs. Er zijn over het stimuleren van motivatie boeken en artikelen geschreven. Het thema...
Waarom willen we graag zelfregulatie bevorderen bij studenten? Is het brein van een student al zover ontwikkeld dat dit ook kan? En wat zijn manieren om zelfregulatie van...
Over de aansluiting van het onderwijs bij het beroep In het beroepsonderwijs bereiden we onze studenten voor op de arbeidsmarkt van morgen en overmorgen. Deze arbeidsmarkt...
In Rotterdam tussen het Ikazia-ziekenhuis en Ahoy ligt het Techniek College. Bij de opleiding ICT van deze school ondersteun ik docenten op pedagogisch en didactisch...
Het onderwijs was de afgelopen twee Corona-jaren haar ziel kwijt; er was niks aan. De onderwijsgebouwen waren zo goed als leeg, ik heb er een aantal keren rondgedwaald in...
Is flexibiliseren van het onderwijs noodzaak of luxe? En als we flexibiliseren voor wie dan precies en hoe dan? In deze webinar de belangrijkste inzichten voordat je start met...
Geweldig onderwijs is dat onderwijs waarbinnen de student actief is in het leerproces en waarbij het contactmoment zich richt op de zone van de moeite van de student. Vanuit...
Eerder schreef ik een blog over de tijdsinvestering die toetsing vraag in het onderwijs. In een team van 12 docenten is er minimaal één volledige aanstelling nodig om alles...
In deze webinar staat feedback als toetsinstrument centraal. Door feedback te geven op het proces en metacognitie is het leerproces te versterken. Door te observeren hoe de...
We beginnen; curriculum(her)ontwerp is in volle gang. Ergens zijn ontwikkelgroepen bezig met het uitwerken van lessen voor een eerste leerjaar. Over toetsen is nog niet...
Wat weten we vanuit de wetenschap over activerend beroepsonderwijs? Het korte antwoord is: veel! In deze webinar staat het 4C/ID model in de schijnwerpers in afstemming met...
“Studenten luisteren niet.” “Ze zitten alleen maar op hun telefoon.” “Ik moet alles ook 3 keer uitleggen.” “Deze groep wil gewoon niet.” “Ik mis echt de betrokkenheid.” Dit...
Hoe hogescholen hun studenten eigenaar laten worden van leeruitkomsten In Jacandra’s blog van vorige week over leeruitkomsten kwam naar voren dat het gezamenlijk maken van...
Webinar voor docenten in het beroepsonderwijs over activerende werkvormen in een fysieke les. Hoe zorg je ervoor dat ALLE studenten actief zijn? https://youtu.be/HusswKiGfm4...
Activerende werkvormen in het beroepsonderwijs. Waarom wil je ze gebruiken? Wanneer gebruik je ze? In deze webinar veel voorbeelden!...