Pieter van den Hoogenband over onderwijs en sport.
Een interview uit 2018 met Pieter van den Hoogenband over de relatie tussen onderwijs en sport, ter voorbereiding op het High Impact Teaching Event van 2018. Pieter van den...
Een interview uit 2018 met Pieter van den Hoogenband over de relatie tussen onderwijs en sport, ter voorbereiding op het High Impact Teaching Event van 2018. Pieter van den...
In de studio is Alard Joosten, medeoprichter van De Docentenacademie. Alard schreef een heel toepasbaar boek over hoe je studenten in het hoger onderwijs kunt verleiden tot...
Een praktische webinar met verschillende energizers die te gebruiken zijn om het energieniveau in een les op te schudden, kennis te maken of een overgang te markeren tussen...
Wekelijks kijk ik met docenten mee in hun online lessen en eigenlijk krijg ik altijd dezelfde vraag: “Hoe kan ik studenten meer betrekken bij de les? Soms blijft het geheel...
Wat is de link tussen denken en leren? Hoe kun je iedereen in je (online) klas laten nadenken? En welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren? Op...
Als een docent te laat komt zitten studenten vaak verveeld te wachten tot de les kan beginnen, soms staan zij zelfs voor een dichte deur omdat zij geen pasje hebben om deze te...
In mijn onderwijspraktijk heb ik ervaring met wisselende en afnemende motivatie van studenten. Literatuur en de ervaring leert dat we met een nieuwe generatie studenten te...
Hoe emoties leerprestaties beïnvloeden Dank voor alle reacties op mijn vorige blog over motivatie! Boeiend om via email / Linkedin door te praten en te zien wat iedereen bezig...
Metis Onderwijsadvies, Cilia de Jong, april 2019 - Herschreven en aangevuld door Natascha Rakic en Onno Witte, maart 2024 Herken je dit? Je loopt lekker te struinen door je...
Groepsdynamica is een veelbesproken onderwerp waar docenten dagelijks mee te maken hebben. Er zijn meerdere bronnen die geraadpleegd kunnen worden als je je wilt verdiepen in...
4 activerende werkvormen voor een hele week les ‘Waarom moet ik evalueren in een les? Daar heb ik geen tijd voor om in die korte les van 45 minuten te evalueren. Hoe doe ik...
Wellicht herkenbaar voor een docent: studenten die niet betrokken zijn in je les. Hét middel om betrokken studenten te krijgen is activerende werkvormen. Dat lees je overal....
We willen ondernemende studenten die proactief aan de slag gaan, met elkaar discussiëren, vragen indienen en voorbereid naar de les komen. Herken je deze wens? Veel docenten...
Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis...
Studenten geven regelmatig aan dat ze het werken in groepen niet (meer) zo zien zitten. Meeliftgedrag, vage opdrachten en toetsing die geen uitspraak doet over individuele...
In de diepten van de menselijke psyche schuilt een onblusbare dorst naar kennis, een natuurlijke drang die ons drijft tot het ontrafelen van de mysteries om ons heen. Deze...
Elke vakantie, na ongeveer een week, komen dezelfde vragen bij me op: Waarom doe ik de dingen die ik doe? Welk nut heeft het voor anderen? Is wat ik doe wel goed genoeg? Wat...
Non scholae sed vitae discimus – Je leert niet voor de school maar voor het leven bron: Seneca[1] - Filosofie op de praktijk van het leven De bekende spreuk van Seneca uit het...
Herken je dit? Studenten komen in jouw les maar zijn niet voorbereid. Vervolgens stellen juist deze studenten de meeste vragen. Wat te doen? De vragen beantwoorden of negeren?...
Een interessante zin die me al een aantal minuten bezighoudt. Wat zou het mooi zijn als iedere beoordeling een leermoment is! Toch? Stel jezelf eens de volgende vragen: Hoe...
Solliciteren bij studenten Als mens heb je vast wel eens teruggedacht aan je eigen schooltijd en zijn er docenten die je nooit zult vergeten. Wat maakt dat deze personen een...