Kijktip – Leren op de werkplek in één oogopslag
Metis heeft een reeks aan webinars en blogs gepubliceerd, waarin je alles ziet, leest en hoort over hoe je werkplekleren kunt implementeren in het onderwijs. Of je nu liever...
Metis heeft een reeks aan webinars en blogs gepubliceerd, waarin je alles ziet, leest en hoort over hoe je werkplekleren kunt implementeren in het onderwijs. Of je nu liever...
Top 9 digitools voor sterker onderwijs Na de Corona-crisis is de inzet van digitale hulpmiddelen die het leerproces ondersteunen, niet meer weg te denken in het onderwijs....
In ons werk, in de media en op elke verjaardag komen wij ze tegen: de scherpe meningen over de staat van het onderwijs van nu. Dat is logisch: iedereen in de maatschappij...
Het SCARF-model van David Rock (2008) stelt dat 5 factoren iemands motivatie en gedrag beïnvloeden: status, zekerheid, autonomie, relatie en rechtvaardigheid. Bekijk...
Deze playlist biedt 8,5 uur Masterclasses, webinars en kennisclips over motivatie en studentbetrokkenheid. Thema’s die aan bod komen zijn: Autonomie; Competentie en relatie...
In drie andere blogs is nagegaan hoe ChatGPT het leren kan ondersteunen. Dat is gedaan vanuit het perspectief van telkens één van de verschillende leerfuncties: de cognitieve,...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
In dit artikel een toelichting op hoe ChatGPT leert en hoe dat verschilt van mensen. Schuin en in paars gedrukte zinnen zijn gebaseerd op het antwoord dat ChatGPT zelf heeft...
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...
In de begeleiding van studenten willen we allemaal het beste voor onze studenten. We geven ze volop tips en adviezen, maar we merken dat studenten daar vaak niks mee doen. Of...
In het beroepsonderwijs werken vaak échte vakidioten uit de praktijk. Gelukkig maar, want wat is er nou mooier dan het vak leren van iemand die jarenlang zelf dat beroep heeft...
Sinds een paar weken neem ik samen met Liza een podcast op over ChatGPT en het onderwijs. Het werd ons al heel snel duidelijk dat dit een gamechanger kan gaan zijn. Ik neem...
Bij de ontwikkeling van het curriculum in teams, en de begeleiding daarvan, binnen het MBO en HBO komt veel kijken. Soms zoveel dat je als docent/ontwikkelaar door de bomen...
Hoe krachtig is het curriculum? Een mooi middel dat je kunt gebruiken bij het beantwoorden van deze vraag, is de poster die ik heb gevonden op de website...
Wil je als opleiding werken met ‘goede leeruitkomsten’? Lees dan allereerst deze blog van Jacandra van Megen; deze blog geeft de kern weer waarom je met leeruitkomsten werkt...
Deze podcast bestaat uit 3 delen. Beluister hieronder deel 2 en 3.Deze driedelige podcastserie gaat over digitaal burgerschap en is in samenwerking met ‘platform mbo digitaal’...
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt...
Een kalibratiesessie is een sterk middel om de betrouwbaarheid van een beslissing te vergroten. In een gezamenlijke bijeenkomst bespreek je ingeleverd werk van studenten....
Tijdens de les het zweet op de juiste rug krijgen… En dan bedoelen we niet op de rug van de docent! Iedere docent herkent wel het ‘hard werken’ gevoel na een fysieke of online...