Vragen als medicijn voor passieve studenten
“Wie het antwoord al heeft, hoeft niet meer na te denken.” Deze uitspraak galmt door mijn hoofd als ik docenten aan het werk zie die hun PowerPoint-presentatie vol bullets en...
“Wie het antwoord al heeft, hoeft niet meer na te denken.” Deze uitspraak galmt door mijn hoofd als ik docenten aan het werk zie die hun PowerPoint-presentatie vol bullets en...
Wat en waarom? Voordat je begint met het herontwerpen van een curriculum, is het belangrijk om een gedeeld beeld te hebben van de huidige situatie en de reden en wens tot...
Meer dan alleen overdragen van vaardigheden In het beroepsonderwijs draait alles om het overbrengen van praktische, toepasbare kennis. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze...
"Regie in de Klas", van Tom Bennet, biedt praktische ondersteuning, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en gebaseerd op de ervaringen van docenten wereldwijd. Vol met...
Deel 2: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is deel 2 van het drieluik over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. In dit tweede atikel zoom ik in op...
“Studenten doen gewoon niks! Ze zijn totaal niet gemotiveerd om naar de les te komen, om hun huiswerk te maken of zich voor te bereiden!” Je hebt het vast vaker gehoord....
Je kent ze vast wel: studenten waar je niet echt toe doordringt, die zichzelf niet echt laten zien en waarbij je het gevoel hebt dat het contact oppervlakkig is. Wanneer je...
Er wordt veel gesproken over onderwijsconcepten, maar wat houden ze nu precies in? Wat is een onderwijsconcept? Een onderwijsconcept vormt de kern van een opleiding. Het...
In de hectiek van het dagelijks onderwijs kan het gemakkelijk zijn om gefrustreerd te raken door het gedrag of de prestaties van studenten. Het is verleidelijk om de oorzaak...
Deel 1: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de eerste van een serie van drie artikelen over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel...
Deel 3: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de derde en laatste artikel over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel gaat kort in op...
Volgens recentelijk onderzoek is de fysieke aanwezigheid van studenten in de les cruciaal voor studiesucces. Regelmatige en zelfs vroege aanwezigheid in de lessen correleert...
In dit artikel een werkvorm die studenten wel in actie krijgt. Je kent het wel: alle voorgenomen acties van studenten komen uiteindelijk op het kerkhof van de goede...
Woensdag 4 september verscheen er op de site van NOS een bericht dat er behoefte is aan richtlijnen rondom AI vanuit het Onderwijs. Collega Thijs Wesselink heeft een poging...
Net voor de zomer heb ik een experiment opgenomen met mijn AI Avatar en een live kennisclip. In deze kennisclip ging de discussie over de vraag: welke docent is beter, de...
In de dagelijkse praktijk van het lesgeven hebben we allemaal wel eens het gevoel gehad dat onze boodschap niet helemaal overkomt. We staan voor de klas, leggen een complex...
Samengesteld en herschreven door Onno Witte, Metis Onderwijsadvies, maart 2024 In dit artikel ga ik in op de blog van oud- (Metis) collega Emile Heerkens van juli 2019, en...
Groepen zijn de ruggengraat van interactie, samenwerking en leren in het onderwijs. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat er in lerarenopleidingen en de Pabo zo weinig aandacht...
Uitstelgedrag, we kennen het allemaal. In het beroepsonderwijs, waar de tijd toch al niet in overvloed is, lijkt het een hardnekkige gewoonte. Docenten en studenten – ja, ook...
Heel Holland Bakt (HHB); een heerlijk programma waarbij de beste thuisbakker van Nederland wordt gezocht. Iedere aflevering heeft een thema en bestaat uit drie opdrachten. Te...
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: een avond lang blokken voor die ene toets Duits. Je stampt alle woordjes in je hoofd, de volgende dag reproduceer je ze keurig op...