Didactiek
Goed onderwijs wordt mede bepaald door het pedagogisch-didactisch klimaat. Naast onze ondersteuning bij het creëren van een pedagogisch sterk leerklimaat, dragen wij ook graag ons steentje bij aan het versterken van het didactisch vakmanschap in het beroepsonderwijs. De wetenschappelijk goed onderbouwde bouwstenen van High Impact Teaching zijn het uitgangspunt van een rijk didactisch repertoire voor docenten.

Didactisch klimaat
Het didactisch klimaat sluit aan op de huidige manieren van leren: digitaal, internationaal, praktijkgericht en in een beroepscontext. Zowel binnen als buiten de school leren studenten, via diverse leermethodes, met behulp van (directe) instructie, het beste uit zichzelf naar boven te halen. Het activeren, motiveren en enthousiasmeren van de studenten, is daarbij de grootste uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat de didactiek die de docent gebruikt belangrijker is dan óf het fysieke of online contact. De kwaliteit van de docent is doorslaggevend, welk medium er dan ook gebruikt wordt.
Effectief leren
Vanuit deze inzichten én als antwoord op de vragen van vele professionals bij onderwijsinstellingen, bieden wij dan ook verschillende vormen van ondersteuning aan met (online) didactiek als rode draad. Hierbij is ons doel om steeds rekening te houden met de laatste inzichten uit de leerpsychologie op het gebied van effectief leren. Dit betekent dat wij vooral aansluiten bij de urgentie van de vraag en samen met onze opdrachtgevers nadenken over de meest effectieve vorm van leren. Urgentie en focus, directe instructie, herhaling, feedback, samenwerkend leren, en het opdoen van succeservaringen zijn hierbij belangrijke ingrediënten.
In onze blogs, webinars en kennisclips vind je meer over onze ervaringen met dit boeiende thema. Ben je op zoek naar maatwerk? Laat het ons weten; wij denken graag met je mee over een passend aanbod!
Didactisch klimaat – High Impact Teaching
Een sterk didactisch klimaat helpt bij het enthousiasmeren, motiveren en activeren van studenten. Met behulp van onze 8 bouwstenen van High Impact Teaching ondersteunen wij docenten, middels coaching-on-the-job in zowel het mbo als hbo, bij het verbeteren en verrijken van hun didactisch repertoire. De bouwstenen bieden een perfecte basis voor alles wat een docent aan mogelijkheden heeft om instructie, opdrachten en feedback te geven aan studenten. Een sterke, didactische aanpak is belangrijk om goede (online) lessen te kunnen verzorgen.
Advies op maat?
Neem gerust contact op via 040Â –Â 291 37 33
Wij staan voor je klaar…

Koen van Spaandonk

Dennis van Aart

Lisanne de Koning

Lisa van der Pol

Ellen van Vugt
ervaringsverhaal
inspiratie