Jacandra van Megen

Adviseur

Jacandra van Megen

“Thema’s waar ik veel mee werk zijn flexibilisering van het onderwijs, werken en leren met leeruitkomsten, (didactische) coaching van docenten en gepersonaliseerd onderwijs; ik probeer zoveel mogelijk studenten mee te laten denken en te doen”.

Met een diploma verpleegkundige op zak, start Jacandra (Jac) haar carrière als teamcoach bij het verpleegkundig revalidatieteam in de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Daar komt ze in contact met patiënten met niet-aangeboren hersenletsel. Haar interesse in de functies en leermogelijkheden van het brein wordt aangewakkerd. Hoe werkt leren eigenlijk? Hoe belangrijk is een juiste mindset om te kunnen leren? Op zoek naar antwoorden, start zij een studie onderwijskunde. Na afronding daarvan werkt Jac 10 jaar lang in diverse (coördinerende) functies in de medische hoek én als docent in het hoger onderwijs. In 2017 kiest ze voor het onderwijskundige vak en start als trainer en adviseur bij Metis.   

‘Vooral leven, dan gaat leren vanzelf’

Jacandra: “De rode draad in mijn werk is spelenderwijs samen leren. Dit vertaalt zich in de praktijk naar het toepassen van meer activerend onderwijs. Samen met docenten, onderwijsteams en studenten onderzoek ik wat wel of niet werkt om studenten te inspireren om te leren. Maar ook hoe de professional kritisch blijft denken en leiderschap toont waar dat nodig is in het leerproces: meedenken en sámen uitproberen. Ik werk aan curriculumopdrachten en onderwijsontwikkeling bij opdrachtgevers, en een workshop geven vind ik ook boeiend. Ik duik dan de inhoud in, die ik zo goed mogelijk afstem op de leerbehoefte van de deelnemers. Thema’s waar ik veel mee werk zijn flexibilisering van het onderwijs, werken en leren met leeruitkomsten, (didactische) coaching van docenten en gepersonaliseerd onderwijs; ik probeer zoveel mogelijk studenten mee te laten denken en te doen. Ik geef ook nog les, en blijf zo onderzoeken of iets werkt én ik houd contact met studenten. Mijn drijfveer is dat elke onderwijsontwikkeling of didactische vaardigheid een positieve invloed heeft op het ‘willen leren’ van een student. Dat leren in contact gebeurt en betekenis heeft voor de student. Studenten moeten vooral ervaring opdoen, zodat achteraf duidelijk is wat ze hebben geleerd en waarom. Het is ook belangrijk de persoonlijke ontwikkeling en de socialisatie van elk individu aandacht te geven. Je kunt wel kennis naar studenten gooien, maar als het niet opgevangen wordt, heeft niemand er wat aan. Les geven aan verschillende mensen tegelijk is echt een vak en bijzonder uitdagend. Je moet diep van binnen van studenten houden, vertrouwen geven en verwachtingen helder maken. ‘Vooral leven’ zeg ik altijd tegen studenten, docenten en onderwijsteams, ’dan gaat leren vanzelf’.”

Radslag voor de geest

Naast het werk is buiten in beweging zijn belangrijk voor Jac: wandelen, wielrennen, tennissen en sportieve vakanties met het gezin. Ook met vrienden zijn en elkaar met plezier aan het denken zetten, is een inspirerende bezigheid. Met filosofie houdt ze niet alleen haar eigen geest scherp, maar ook die van mensen in haar (werk)omgeving. Docenten, studenten en leidinggevenden met een kwinkslag en een lach aan het denken zetten, is voor Jac een radslag voor de geest.

Jacandra van Megen

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!