
Adviseur
Liza Peeters-Goos
“Ontwikkeltrajecten bij onderwijsinstellingen doe ik graag, omdat ik dan langdurig bij een opleiding betrokken ben als adviseur. We kunnen dan echt samen de diepte in om een visie te vertalen naar een onderwijsprogramma”.
Omdat ze ‘iets met mensen wilde’, koos Liza voor de Pabo. Gaandeweg haar studie bleek het de juiste keuze, want ze vond de materie steeds interessanter. Ze kwam in een zogenaamde TOPClass terecht, waarin speciaal onderwijs in al haar facetten werd uitgediept. Denk aan het onderzoeken waar leer-en gedragsproblemen vandaan komen en welke interventies daarbij kunnen helpen. Tijdens haar baan als leerkracht in het speciaal basisonderwijs, rondde Liza de Pabo af en startte met de master Onderwijskunde. Het beroepsonderwijs wekte vervolgens haar interesse. Het ontwikkelen van mensen en daar een waardevolle bijdrage aan willen leveren, bleef haar drijfveer. De keuze voor OAB Dekkers in 2014 was dus een logische stap en sindsdien werkt Liza er als trainer, coach en onderwijskundig adviseur.
‘Elke student moet goed zicht krijgen op de inhoud van de opleiding’
Liza: “Ontwikkeltrajecten bij onderwijsinstellingen doe ik graag, omdat ik dan langdurig bij een opleiding betrokken ben als adviseur. We kunnen dan echt samen de diepte in om een visie te vertalen naar een onderwijsprogramma. Mijn vaardigheden als trainer en coach kan ik daar overigens ook goed in kwijt. Soms is er tijdens een langdurig traject ook teamcoaching nodig. Een nieuw onderwijsconcept vraagt meestal om andere docentvaardigheden of er is behoefte aan een training op het gebied van toetsing. Tot op de dag van vandaag vind ik die mix van werkzaamheden nog steeds uitdagend en dynamisch; vandaar dat ik ook al zeven jaar bij het bureau werk want ik heb eigenlijk verschillende banen in één baan. Vier jaar geleden heb ik een methodiek voor curriculumontwikkeling bedacht met de bijpassende digitale tool Eduview. Dit helpt elke opleiding gestructureerd, efficiënt en op maat te anticiperen op alle veranderingen in het onderwijs zelf en de maatschappij. Met de methodiek bouwt de opleiding aan een gedegen basis, samen met het werkveld, waardoor elke student goed zicht krijgt op de inhoud van de opleiding. Toen ik zelf als student in het TOPClasstraject zat, heb ik mogen ervaren hoe belangrijk het is te weten waarom een opleiding bepaalde inhoudelijke keuzes maakt. Vanzelfsprekend doen ze dat voor de student. En voor kwaliteitsverbetering van het onderwijs natuurlijk; elke dag een stapje verder in het belang van de student, maar ook van het werkveld, de onderwijsinstelling en de samenleving in het algemeen.”
De energieke ontwikkelaar
Professionals en onderwijsteams in hun kracht zetten, geeft Liza elke dag weer nieuwe energie om aan de slag te gaan. Haar werkdag is geslaagd als iedereen met een voldaan gevoel naar huis gaat. Toneel spelen was in eerste instantie de richting die Liza ambieerde, maar vanwege baanonzekerheid koos ze uiteindelijk voor de Pabo. In haar ouderlijk huis was ‘het werken in projecten’ vaak onderwerp van gesprek wegens het werk van haar ouders. In die zin is de appel niet ver van de boom gerold. Een onderwijsfamilie heeft ze zichzelf gegeven sinds ze samen is met de broer van haar vriendin van de Pabo. Met haar partner en hun jonge dochter geniet ze in haar vrije tijd van elkaar en gezelligheid met familie en vrienden. En tennis en bootcamps niet te vergeten; om fit en energiek te blijven!
