fbpx
Thijs Wesselink

Adviseur

Thijs Wesselink

“‘Practice what you teach’ zeg ik altijd. Het is de essentie van het vak als docent in mijn ogen.”

Na het afronden van de Pabo vertrekt Thijs naar India, Nepal en Cambodja. Anderhalf jaar lang ondersteunt hij daar, als vrijwilliger, scholen met het coachen en trainen van docenten. Tegelijkertijd ontstaat het idee een stichting op te richten met een vriend, zodat de aanschaf van digitale middelen gerealiseerd kan worden. Ook brengen ze samen in beeld hoe het schoolleven in deze landen eruitziet, om Nederlandse kinderen op basisscholen daarmee kennis te laten maken. Sindsdien laat het onderwijs Thijs niet meer los en besluit hij, eenmaal terug in Nederland, zelf voor de klas te gaan staan. Na ruim negen jaar ervaring in het basisonderwijs, wordt het tijd voor een nieuwe stap. In 2017 start Thijs als trainer, coach en onderwijskundig adviseur bij OAB Dekkers.

‘Practice what you teach’

Thijs: “Welke stappen nodig zijn om het onderwijs te verbeteren, is voor mij telkens weer de grote vraag en het startpunt van mijn werkdag. Samen met docenten en onderwijsteams op zoek gaan naar de antwoorden en veranderingen inzetten, vind ik het leukst om te doen. Eerst met elkaar een weg vinden, ‘een beetje klooien’ noem ik het altijd gekscherend, om vervolgens te kunnen groeien en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Daarbij hanteer ik de theorie van ‘High Impact Teaching’, die uitgaat van specifieke bouwstenen waar een goede onderwijsactiviteit uit moet bestaan. Denk aan bijvoorbeeld focus, urgentie en doelen stellen. Ik begeleid docenten bij hun pedagogisch handelen en didactische activiteiten aan de hand van de bouwstenen. Dat doe ik op lesniveau maar ook op teamontwikkelingsniveau. Ik acteer als de schakel tussen het teamplan op papier en de dagelijkse praktijk van de docent. Inzicht in de invloed van het eigen gedrag als docent zijnde, het reflecteren daarop en de gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs zijn altijd terugkerende thema’s. ‘Practice what you teach’ zeg ik altijd. Het is de essentie van het vak als docent in mijn ogen. Je dient het goede voorbeeld te geven aan alle studenten en ze mee te krijgen op de gezamenlijke weg naar het hoogst haalbare studiesucces.”

De geduldige hardloper

Met een brein dat cijfers, berekeningen en economische beschouwingen razendsnel verwerkt, lag een bedrijfseconomische carrière in de lijn der verwachting voor Thijs. Maar als ‘man in een blauw pak’ zag hij zichzelf niet gelukkig worden. Met een moeder en zus in het onderwijs en een vader als consultant, bleek een loopbaan in het onderwijs best een logische keuze. Om zijn hoofd ‘leeg te krijgen’, is hardlopen de remedie. Met gemak een halve marathon lopen maakt hem iemand van de lange adem, wat tevens zijn grote kracht is in het werk. Ook genieten van de natuur en het gezin is wat Thijs graag doet in zijn vrije tijd.

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!