
In gesprek met Pauline Koster
Pauline Koster is een ervaren docent Nederlands, werkzaam bij ROC TOP in Amsterdam. Voordat Pauline in het onderwijs terechtkwam, had ze een avontuurlijk bestaan en werkte ze mee aan film- en theaterprojecten. Samen met Pauline proberen we antwoord te geven op de volgende vraag: Ben je als startende docent in staat om taalzwakke studenten te begeleiden, als je geen Nederlands gestudeerd hebt?
Pauline geeft jou een uitdaging:
Denk eens na over de volgende vier vragen:
- Hoe denk je over de gesproken en geschreven taal van je leerlingen/studenten?
- Wat zou jij willen betekenen voor de taalontwikkeling van jouw leerlingen/studenten?
- Welke mogelijkheden zie jij daarvoor binnen jouw lessen?
- Wat weerhoudt je ervan om morgen hierover in gesprek te gaan met je collega Nederlands?
Tip van Pauline:
Pauline geeft je graag een tip om taalbewuster voor de klas te staan. In het onderwijs begint de taalontwikkeling bij de docent. Als je als docent taalbewust voor de klas staat, dan kun je dit bewustzijn ook vergroten bij je studenten. Wil jij hier meer over weten? Lees dan het boek ‘Taalbewust beroepsonderwijs’ van Tiba Bolle & Inge van Meelis. Hierin worden vijf vuistregels gegeven voor effectieve didactiek. Het is zeker de moeite waard om eens te lezen!
0 reacties