
In gesprek met Elise Haarman
Hoe ervaart een zij-instromer de eerste jaren in het basisonderwijs?
Elise Haarman heeft tot nu toe twee keer een carrièreswitch gemaakt. De eerste keer van psycholoog naar communicatieadviseur; de tweede keer naar leerkracht basisonderwijs. Als psycholoog liep ze veel tegen papierwerk aan en raakte minder gemotiveerd. Ze stapte over naar een functie als communicatieadviseur, maar kwam toen terug als zij-instromer in het basisonderwijs. Op dit moment biedt ze drie dagen ondersteuning in verschillende groepen en werkt ze één dag in de week met haar eigen klas. We bespreken welke positieve rol de stichting heeft in haar eerste jaren, dat de kracht van herhaling wel heel belangrijk is en in welke situatie zij met de handen in het haar stond.
Elise geeft jou een uitdaging:
Voor mijzelf blijft het lastig, maar zeer waardevol: probeer iedere dag minimaal 2 minuten de klas te observeren, waarbij de leerlingen jou niet mogen storen/raadplegen. In een kleuterklas met 30 leerlingen gebeurt er altijd iets, maar je hoeft niet overal iets mee.
Tip van Elise:
Ik ben zelf nu voor de tweede keer Teach like a Champion aan het lezen. Na een zware dag op school word ik altijd vrolijk en optimistisch van dat boek. Je kunt de technieken los van elkaar gebruiken. Een paar bladzijdes lezen en weer wegleggen.
0 reacties