De uitdaging van intersubjectiviteit

door Ellen van Vught
Op dit moment merk ik, als onderwijsadviseur, dat veel scholen zich bezighouden met het verbeteren van hun toets- en examineringsbeleid. Steeds meer instellingen steken moeite in het invoeren van een gedegen aanbod voor assessorentrainingen, waarin de assessoren hun kwaliteit kunnen ontwikkelen en onderhouden. Een zeer belangrijk onderdeel daarvan is de kwaliteit van de (praktijk-)beoordeling. In deze blog vertel ik je over het belang van intersubjectiviteit tijdens een praktijkbeoordeling en welke methode wij als Metis Onderwijsadvies hiervoor hanteren. 

Laat ik beginnen bij de begrippen objectiviteit en subjectiviteit. Objectiviteit betekent dat je een kwestie benadert zonder persoonlijke vooroordelen of aannames en dat je de feiten presenteert zoals ze zijn, in plaats van zoals je zou wíllen dat ze zijn. Het is belangrijk om op te merken dat volledige objectiviteit in bepaalde situaties moeilijk – zo niet onmogelijk –  kan zijn. Dit omdat persoonlijke overtuigingen, waarden en ervaringen van invloed zijn op hoe je informatie interpreteert en presenteert.

De tegenhanger van objectiviteit noemen we subjectiviteit. Subjectiviteit betekent dat je persoonlijke ervaringen, gevoelens, opvattingen en overtuigingen een rol spelen bij hoe je de wereld om je heen waarneemt en begrijpt. Dit kan leiden tot interpretaties en beoordelingen die sterk verschillen tussen individuen. Subjectiviteit is niet wenselijk als we de betrouwbaarheid en validiteit van beoordelingen willen waarborgen.

Intersubjectiviteit
Wetende dat objectiviteit vrijwel onmogelijk is en subjectiviteit niet wenselijk is, spreken we bij een (praktijk)beoordeling graag van intersubjectiviteit. Intersubjectiviteit houdt in dat er een gedeelde betekenis en begrip ontstaat tussen mensen over de wereld om ons heen en dat dit begrip gecreëerd en gedeeld moet worden in interactie tussen assessoren.

Tijdens de interactie tussen twee assessoren om tot een gezamenlijk oordeel te komen, kun je een aantal strategieën toepassen, zoals:

  1. Effectieve communicatie: luister naar de perspectieven van een ander, stel vragen om deze beter te begrijpen en deel je persoonlijke perspectieven op een respectvolle manier.
  2. Actief luisteren: stel open vragen, herhaal wat de ander heeft gezegd en heb met name aandacht voor de persoon.
  3. Empathie tonen: begrijp wat de emoties en gevoelens zijn van de mede-assessor en toon hier begrip en medeleven voor.
  4. Gezamenlijke activiteiten ondernemen: organiseer bijvoorbeeld een kalibreer- en of modereersessie om samen het examen goed voor te bereiden. Wil je hier meer over weten, lees dan deze blog.

Bovenstaande strategieën kunnen je helpen om in gesprek met je mede-assessor dichter tot elkaar te komen.

OWACKER
Naast het toepassen van deze strategieën adviseren wij ook om gebruik te maken van de OWACKER-methode. Een methode van 7 stappen, die, als je deze volledig doorloopt, de kans op intersubjectiviteit tussen twee beoordelaars vergroot. In het onderstaande filmpje neem ik je in een paar minuten mee in de OWACKER-methode en leg ik elke stap uit.

Ben jij benieuwd hoe onze assessorentrainingen in het mbo of hbo eruit zien? Lees er meer over bij onze de Metis Academie, reageer op deze blog of stuur een mail naar: info@metis-onderwijsadvies.nl
0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ellen van Vugt

Ellen van Vugt

Auteur

Mis geen enkele Metis-update!

Je ontvangt iedere maand een e-mail boordevol tips rondom een onderwijsthema.

AANMELDEN >

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

× Stel je vraag via WhatsApp