Waarom motivatie een mythe is – en wat docenten wél moeten doen
Je hebt een ijzersterke les voorbereid, vol praktijkvoorbeelden en interactieve werkvormen, en toch kijkt een groot deel van je studenten je aan met een blik die schreeuwt:...
Je hebt een ijzersterke les voorbereid, vol praktijkvoorbeelden en interactieve werkvormen, en toch kijkt een groot deel van je studenten je aan met een blik die schreeuwt:...
Stel je voor: je zit in een vliegtuig en vlak voor de start hoor je de piloot mompelen: "Ik weet niet zeker of ik dit kan..." Niet echt geruststellend, toch? Maar precies dát...
Zelfsturend leren, ongericht aanprutsen en steeds dezelfde fouten maken of lesstof volgen die je allang beheerst. Wat gaat er mis wanneer de student stilvalt omdat de...
Wat? Bij veel hbo-opleidingen waar ik kom, is het onderwijs ingedeeld in periodes, blokken of modules die één periode duren, waarin 15 studiepunten (EC) – of meer – behaald...
Studiesucces gaat over het succesvol doorlopen van een studie. Dit wordt beïnvloed door factoren als motivatie en studievaardigheden, maar zeker ook door onderwijskwaliteit....
Een studentenarena is een krachtig middel om vanuit een dialoog met studenten inzicht te krijgen in de kwaliteit van het onderwijs. Het biedt de mogelijkheid om waardevolle...
En wat jij er als docent aan kunt doen Het is zondagochtend. Je zit aan tafel met een dampende kop koffie en een stapel opdrachten van je studenten. Terwijl je door de...
De PDCA-cyclus is een effectieve methode om de kwaliteit van het onderwijs systematisch te waarborgen. Het is een cyclisch kwaliteitszorgsysteem dat helpt om de processen...
Auteurs: Ilona Mathijsen en Renee van Deursen 1. Korte introductie van werkplekleren in de zorg In de zorg draait leren niet alleen om het beheersen van theorie, maar vooral...
Durven we nog écht iets van onze studenten te vragen? Laten we eerlijk zijn: hoe vaak lopen we een klas binnen met het idee dat we alles uit onze studenten gaan halen, om...
“Wie het antwoord al heeft, hoeft niet meer na te denken.” Deze uitspraak galmt door mijn hoofd als ik docenten aan het werk zie die hun PowerPoint-presentatie vol bullets en...
Wat en waarom? Voordat je begint met het herontwerpen van een curriculum, is het belangrijk om een gedeeld beeld te hebben van de huidige situatie en de reden en wens tot...
Meer dan alleen overdragen van vaardigheden In het beroepsonderwijs draait alles om het overbrengen van praktische, toepasbare kennis. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze...
"Regie in de Klas", van Tom Bennet, biedt praktische ondersteuning, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en gebaseerd op de ervaringen van docenten wereldwijd. Vol met...
Deel 2: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is deel 2 van het drieluik over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. In dit tweede atikel zoom ik in op...
“Studenten doen gewoon niks! Ze zijn totaal niet gemotiveerd om naar de les te komen, om hun huiswerk te maken of zich voor te bereiden!” Je hebt het vast vaker gehoord....
Je kent ze vast wel: studenten waar je niet echt toe doordringt, die zichzelf niet echt laten zien en waarbij je het gevoel hebt dat het contact oppervlakkig is. Wanneer je...
Er wordt veel gesproken over onderwijsconcepten, maar wat houden ze nu precies in? Wat is een onderwijsconcept? Een onderwijsconcept vormt de kern van een opleiding. Het...
In de hectiek van het dagelijks onderwijs kan het gemakkelijk zijn om gefrustreerd te raken door het gedrag of de prestaties van studenten. Het is verleidelijk om de oorzaak...
Deel 1: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de eerste van een serie van drie artikelen over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel...
Deel 3: Werken met groepen - Deep Democracy Dit is de derde en laatste artikel over het toepassen van Deep Democracy bij het werken met groepen. Dit artikel gaat kort in op...