Activerend Evalueren!

Datum: 6 november 2018
Auteur: Metis Onderwijsadvies

4 activerende werkvormen voor een hele week les

‘Waarom moet ik evalueren in een les? Daar heb ik geen tijd voor om in die korte les van 45 minuten te evalueren. Hoe doe ik dat dan in een korte tijd zodat elke student zich gehoord voelt? Wat levert het de student of mij als docent op om te evalueren? Dit zijn vragen die mij (Claudia) vorige week tijdens een training didactische strategieën gesteld werden. Ik geef je vier activerende werkvormen regelrecht uit het mbo om te evalueren in je les. Dus, hier kan je alvast een week mee vooruit en zul je andere collega’s inspireren!

Jij vraagt je misschien af waarom het nodig is om tijd te besteden aan evalueren in je les. Hier zijn verschillende redenen voor. De eerste drijfveer heeft betrekking op je rol als docent: wanneer jij namelijk zelf het nut van een evaluatie niet inziet, zul je minder gemotiveerd zijn om feedback te integreren in je les. Dit geldt ook voor de student: op het moment dat een student niet weet waarom hij een bijdrage moet leveren in de les, zal hij ook minder hard zijn best doen. Daarom is het belangrijk om samen met studenten een les te evalueren, zodat zij het belang van leren gaan ervaren (Marzano, 2016).

Daarnaast geeft het jou als docent inzicht in het leerproces van de student. Je weet wat hij al kan en aan welke kennis en vaardigheden hij nog moet werken. Met deze kennis kun je inspelen op de individuele student en zal zijn/haar motivatie toenemen.

Tot slot zorgt de evaluatie aan het einde van een les er ook voor dat de student zelf kritisch gaat kijken naar zijn eigen leerproces. Hierdoor komt hij erachter wat hij goed heeft gedaan en wat verbeterd kan worden en zo stuurt hij zijn eigen leerproces (Dochy, Berghmans, Koenen & Segers, 2016).

  1. Evaluatiethermometer 

(uitgevoerd door MBO Amersfoort)

Benodigdheden: A4 vellen met ieder een nummer van 1 t/m 10 geplakt aan de wand, of in een lijn op de grond.

Hoe: Vraag de studenten hoe competent zij zich voelen t.a.v. het onderwerp van de training.  bijvoorbeeld: Welk cijfer geef jij jezelf nu als het gaat om het voeren van [onderwerp]? De cursisten zetten een streepje in de thermometer, of nemen langs de thermometer op de wand een positie in.

(Uiteraard is deze evaluatiethermometer het meest effectief als je ook aan het begin van de training de temperatuur opneemt! Dan valt er iets te vergelijken.)

De kern van de werkvorm zit in het gesprek dat nu volgt. De docent daagt de studenten uit om zo concreet mogelijk te verwoorden wat er aan het einde van de training anders is dan aan het begin. “Wat maakt dat je dit cijfer als antwoord geeft?”

  1. Feedback speeddate

(uitgevoerd door MBO Amersfoort)

Benodigdheden: tafels met stoelen of juist zonder stoelen tegenover elkaar staan

Hoe: De studenten zitten tegenover elkaar en geven elkaar feedback een compliment, of een TOP- TIP, of ‘je bent goed in…’. Ze wisselen een paar keer door van plaats. Jij als docent observeert en gaat vervolgens feedback geven aan de groep hoe zij feedback hebben gegeven aan elkaar.

  1. STAP IN!

(uitgevoerd door Metis Onderwijsadvies)

Benodigdheden: lokaal- ruimte om een kring te maken

Hoe: laat de studenten in een kring staan en vertel de studenten dat als zij het ergens mee eens zijn naar voren mogen stappen in de kring. Jij als docent begint met een mening/ feedback/ uitspraak. Bijvoorbeeld: ‘Ik vond de samenwerking met anderen fijn’, of ‘Ik vond het lastig om de opdracht uit te voeren’, of ‘Ik vond de instructie duidelijk uitgelegd’ etc. Als andere jouw mening delen mogen zij een stap naar voren zetten. Je kunt als docent er soms voor kiezen om door te vragen. Je kunt ervoor kiezen dat studenten uit zichzelf een mening/ feedback/ uitspraak zeggen of je geeft beurten.

  1. Sneeuwballen evaluatie

(uitgevoerd door HAN)

Benodigdheden: A4 papier

Hoe: De studenten schrijven op een A4’tje wat de doelen van deze les waren. Van dit A4 maken ze een prop en als de docent hiervoor het signaal geeft mogen ze deze prop door de klas gooien.

Vervolgens kunnen in verschillende rondes verschillende vragen beantwoord worden. Voorbeelden;

  • Elke student pakt een prop, vouwt deze open en schrijft op of ze de doelen van vandaag behaald hebben en waarom. Er worden weer ballen van gemaakt en opnieuw als de docent het zegt door de klas gegooid.
  • Dan pakt elke deelnemer weer een sneeuwbal, vouwt deze open en schrijft een tip op voor de inhoud van de les van vandaag.
  • Er worden weer ballen van gemaakt en deze worden op het teken van de docent opnieuw door de klas gegooid.
  • Dan pakt elke student weer een prop en schrijft op wat hij of zij nog moeilijk vindt, waar eventueel de volgende les nog aandacht aan besteed kan worden.
  • Dan pakt elke student weer een sneeuwbal, vouwt deze open en schrijft een tip op voor de docent.
  • Er worden weer ballen van gemaakt en nu worden alle sneeuwballen naar de docent gegooid.

Door deze werkvorm gaan studenten nog even bewust nadenken over wat ze deze les gedaan hebben, wat ze geleerd hebben en hoe ze dit kunnen toepassen. Een ander voordeel van deze vorm van evalueren is dat het anoniem is, waardoor studenten de vragen op een eerlijke manier beantwoorden.

Tot slot nog een Energizer die ik zelf vaak in trainingen inzet en té graag met je wil delen:

Beginopstelling: stel de deelnemers op in een kring.

Kader: Dit is een werkvorm waarbij je je goed moet concentreren en je coördinatie tussen links en rechts op de proef wordt gesteld.

Spelverloop:

  • steek je rechterhand uit naar rechts met de handpalm naar boven
  • plaats je linker wijsvinger, als een naald op een grammofoonplaat, op de rechterhand van je buurman/buurvrouw (zie foto)
  • Ik tel tot 3 en pak op 3 de vinger van de persoon naast je en zorg dat je eigen vinger niet gepakt wordt. (wissel af met degene die telt)

Wissel linkerhand en rechterhand, wijsvinger naar boven of wijsvinger naar beneden.

Groetjes Claudia!

Bronnen:

Dochy, F., Berghmans, I., Koenen, A. & Segers, M. (2016). Bouwstenen van high impact learning.Amsterdam, Nederland: Boom uitgevers.

 

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *