Bouwen aan de motivatie van studenten: start met activerend studiemateriaal!
Student motivatie start met activerend studiemateriaal; Geeft inzicht in het niveau, Geeft de student autonomie en plezier in het leren!
Student motivatie start met activerend studiemateriaal; Geeft inzicht in het niveau, Geeft de student autonomie en plezier in het leren!
Op deze poster vind je 7 kenmerken van een krachtig curriculum (volgens Dylan Wiliam 2013). Je kan de poster inzetten door je eigen curriculum naast deze beschreven kenmerken te zetten.
Via dit blog krijg je handvatten voor het formuleren van leeruitkomsten. Het geeft de kern weer waarom je werkt met leeruitkomsten én hoe je hiertoe komt.
Dit super fijne naslagwerk: een overzicht met activerende werkvormen, waarbij duidelijk is aangegeven bij welke leeractiviteit, in welke leerfase, synchroon/asynchroon en welke locatie de werkvorm aangeboden kan worden.
Activerende didactiek: werkt dat echt? Zijn studenten inderdaad meer gemotiveerd? Hebben ze hogere leeropbrengsten? Koen verkent het concept.
Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van feedback geven door een docent; waardoor het denken van de student wordt gestimuleerd...
In zijn werk Homo Ludens (1938) waar ik een mooie facsimile uitgave van bezit, omschrijft historicus Johan Huizinga “spel” als een plezierige vorm van vrijheid, die in zowel...
Het verhogen van de individuele aanspreekbaarheid bij activerende werkvormen Hoe vaak stellen we een vraag die start met: “Wie weet wat de oorzaak is van X”? Of: “Sanne, kun...
Wat weten we vanuit de wetenschap over activerend beroepsonderwijs? Het korte antwoord is: veel! In deze webinar staat het 4C/ID model in de schijnwerpers in afstemming met...
Zijn activerende werkvormen nu écht effectief? In deze blog duiken we de literatuur in en gaan we met het onderwijsontwerp aan de slag.
Webinar voor docenten in het beroepsonderwijs over activerende werkvormen in een fysieke les. Hoe zorg je ervoor dat ALLE studenten actief zijn? https://youtu.be/HusswKiGfm4...
Een interview uit 2018 met Pieter van den Hoogenband over de relatie tussen onderwijs en sport, ter voorbereiding op het High Impact Teaching Event van 2018. Pieter van den...
Tjip in gesprek met Alard Joosten, medeoprichter van De Docentenacademie. Alard schreef een boek over hoe je studenten kunt verleiden tot leren. Is dat nodig? Ja!
Een praktische webinar met verschillende energizers die te gebruiken zijn om het energieniveau in een les op te schudden, kennis te maken of een overgang te markeren tussen...
Wekelijks kijk ik met docenten mee in hun online lessen en eigenlijk krijg ik altijd dezelfde vraag: “Hoe kan ik studenten meer betrekken bij de les? Soms blijft het geheel...
Wat is de link tussen denken en leren? Hoe kun je iedereen in je (online) klas laten nadenken? En welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren? Op...
Als een docent te laat komt zitten studenten vaak verveeld te wachten tot de les kan beginnen, soms staan zij zelfs voor een dichte deur omdat zij geen pasje hebben om deze te...
In mijn onderwijspraktijk heb ik ervaring met wisselende en afnemende motivatie van studenten. Literatuur en de ervaring leert dat we met een nieuwe generatie studenten te...
We verkennen de mogelijkheden om onderwijsdoelen van "Ego-Denken" naar "Eco-Denken" te verschuiven en de focus te verleggen van individueel succes naar collectieve verantwoordelijkheid. Wat is de rol van ons onderwijs bij het vormen van ethisch verantwoorde individuen en het bevorderen van milieubewustzijn, leiderschap en verbondenheid?
Hoe emoties leerprestaties beïnvloeden Dank voor alle reacties op mijn vorige blog over motivatie! Boeiend om via email / Linkedin door te praten en te zien wat iedereen bezig...
Onze innerlijke dialoog, de verschillende 'ikken', beïnvloeden ons denken en handelen. Het gebruik van technieken zoals de Voice Dialogue-methode en het Persoonlijk Positie Repertoire kunnen erbij helpen om ons meer bewust te zijn van dit fenomeen.