
Peter Loonen
“Het sturen op leerprocessen en vertalen naar een onderwijssituatie zijn in mijn huidige werk de rode draad geworden. Leren is immers iets anders dan onderwijs geven; met mijn bijdrage zit ik dan ook het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering.”
Directeur
Peter Loonen
“Het sturen op leerprocessen en vertalen naar een onderwijssituatie zijn in mijn huidige werk de rode draad geworden. Leren is immers iets anders dan onderwijs geven; met mijn bijdrage zit ik dan ook het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering.”
“Ik zit het liefst dicht op het primaire proces, aan de kant van onderwijsuitvoering. Onderwijsteams, beginnende docenten en zij-instromers professionaliseren op pedagogisch-didactisch niveau, vind ik het leukste om te doen.
De methode van High Impact Teaching pas ik graag toe, omdat het simpel en direct toepasbaar is voor (startende) professionals in het onderwijs. Overigens ben ik van mening dat we niet elke nieuwe methode of onderwijsinnovatie achterna moeten rennen. Het niveau van studenten is leidend bij de keuze voor een pedagogisch-didactische aanpak en niet wéér een nieuwe onderwijsvorm. Het balanceren tussen twee parallelle loopbaantrajecten is de ‘story of my life’ ondertussen: naast mijn werk in de praktijk, ben ik ook directeur-eigenaar van Metis Onderwijsadvies en zet ik me in voor onze missie: excellent beroepsonderwijs voor iedereen in Nederland!”
Expert in:
Teamontwikkeling
BKE
Groepsdynamica
“Goede toetsexperts zijn hard nodig in het onderwijs. Ik ben blij dat we samen met Metis een bijdrage kunnen leveren aan de wens vanuit het onderwijs om toetsexperts op te leiden.”
Samenwerking: VU en Peter Loonen
Goede toetsing staat flink in de spotlights
“Toetsing is zó’n wezenlijk onderdeel van het onderwijsproces,” zegt Winnie Hansen, docent Accountancy en Finance & Control bij Zuyd Hogeschool. “Tijdens de online training BKE (Basiskwalificatie Examinering) is bij mij het kwartje gevallen dat toetsing belangrijk is en tegelijkertijd léuk kan zijn, niet alleen voor mij, maar vooral ook voor de studenten!”
Mijn publicaties
Geloof in eigen kunnen: de turbo onder het leerproces
Studenten leren niet omdat het moet, maar omdat ze denken dat ze het kunnen. Die overtuiging bepaalt of ze aan een taak beginnen, doorzetten bij tegenslag en uiteindelijk succes ervaren. Klinkt logisch, toch? Maar in de praktijk gaat het vaak mis. We zien slimme studenten die zichzelf onderschatten en daardoor onnodig afhaken. Of juist studenten die bij de eerste tegenvaller de handdoek in de ring gooien.
De balans tussen competentie en autonomie
Zelfsturend leren, ongericht aanprutsen en steeds dezelfde fouten maken of lesstof volgen die je allang beheerst. Wat gaat er mis wanneer de student stilvalt omdat de vaardigheden al beheerst worden of wanneer de student geen idee heeft hoe een taak aan te pakken?
De AI-cheatcode in opleidingen
Met tools zoals ChatGPT kunnen studenten schriftelijke opdrachten en toetsen produceren die weinig meer zeggen over hun eigen niveau. Het probleem is niet alleen dat het gemakkelijker wordt om te ‘cheaten’, maar ook dat het onderwijs hiermee oppervlakkiger wordt. Wat leren studenten nog écht, als ze vooral bezig zijn met het ‘omzeilen’ van leren?
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Vul hieronder je gegevens in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.