Omdat ik niet overal tegelijkertijd kan zijn, wil ik je deze twee modellen middels deze blog cadeau geven, zodat ook jij in staat bent om je onderwijs nog duidelijker aan te bieden aan studenten. Overigens, duidelijkheid (teacher clarity) heeft volgens het onderzoek van Hattie (2009) een meer dan gemiddeld effect op de prestaties van studenten.
Mocht je op basis van deze blog vragen hebben, stel ze dan door het plaatsen van een reactie!
De taxonomie van Miller
Bij het ontwerpen van onderwijs raad ik het aan om te starten met het bepalen van het bekwaamheidsniveau van studenten; welk bekwaamheidsniveau moeten jouw studenten beheersen na het volgen van jouw onderwijs? Hiervoor kun je verschillende taxonomieën gebruiken, waaronder Miller, Bloom of Romiszowski. Ik gebruik eigenlijk altijd de taxonomie van Miller vanwege zijn eenvoud. De taxonomie van Miller kent vier niveaus waarbij onderliggende niveaus steeds het fundament vormen voor de bovenliggende niveaus.
Knows
De onderste laag wordt gevormd door de (feiten)kennis die een student nodig heeft om zijn/haar toekomstige beroep uit te voeren. Een brede en gestructureerde kennisbasis is het fundament van een beroepsbekwame student.
Knows how
Op het volgende niveau gaat het erom of de student weet hoe hij die kennis moet gebruiken bij het uitvoeren van probleemoplossende taken. Het betreft hier nog altijd een cognitieve uit te voeren taak.
Shows how
Op dit derde niveau laat de student zien dat hij kan handelen in een gesimuleerde omgeving, onder meer op basis van zijn kennis. Het gaat hier dus om kennen en handelen. Een student moet de juiste vaardigheden bezitten om adequaat te handelen in gesimuleerde omgevingen.
Does
Het bovenste niveau in de piramide betreft het zelfstandig handelen in de complexe praktijk van alledag. Daarbij wordt een beroep gedaan op een geïntegreerd geheel van kennis, vaardigheden, houdingen en persoonlijke eigenschappen.
Alignment model
Als je het bekwaamheidsniveau hebt bepaald, dan heb je eigenlijk al de eerste stap genomen om het onderwijs gestructureerd te gaan ontwerpen. Het bepalen van het bekwaamheidsniveau is namelijk ook de eerste stap van het alignment model, namelijk het bepalen van de learning objectives (leerdoelen).
Learning objectives
De learning objectives zijn de doelen die je nastreeft binnen het onderwijs. Ik maak hierin altijd onderscheid tussen:
- Doelen op de voorgrond. Deze doelen baseer je op het voor jou hoogst haalbare bekwaamheidsniveau van de taxonomie van Bloom en is met name interessant om je toetsvorm op te baseren (daarover dadelijk meer); en
- Doelen op de achtergrond. Deze doelen zijn altijd ondersteunend aan de doelen op de voorgrond en zijn met name interessant voor het bepalen van je lesactiviteiten (ook daarover dadelijk meer)
Assessments
Onder assessments versta ik de summatieve toetsing. Mijn insteek bij het ontwerpen van onderwijs is altijd dat je de summatieve toets baseert op het niveau van je doel op de voorgrond; het voor jouw hoogst haalbare bekwaamheidsniveau van de taxonomie van Miller. De doelen op de achtergrond toets je dus niet expliciet, maar wel impliciet (bewust bekwaam) want als het goed is moet de student deze doelen op de achtergrond wel gebruiken om de doelen op de voorgrond te realiseren.
Instructional activities
Hieronder versta ik de binnen- en buitenschoolse leeractiviteiten die je studenten aanbiedt om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op het assessment. De leeractiviteiten baseer je op basis van de door jou geformuleerde doelen op de voorgrond én achtergrond. Als je er als maar zorgt dat de student optimaal is voorbereid op het assessment.
Hierbij nog een instructievideo over het alignment model.
Succes met het ontwerpen van je onderwijs!
0 reacties