Formatief evalueren
Wij willen minder toetsen, maar wel formatief evalueren. Hoe moet dat?
Competentie
Docent construeert en hanteert beoordelingsinstrumenten
Wat ga je leren?
Tijdens deze training zal je op een interactieve manier kennis verwerven over formatief evalueren. Vervolgens krijg je inzicht in je eigen toetsgedrag aan de hand van de vijf fasen van de formatieve toetscyclus. Ten slotte ga je samen met andere docenten aan de slag om praktische toepassingen voor deze vorm van toetsen te ontwikkelen voor in de klas.
“Wat moeten we leren voor de toets?” is een vraag die door studenten vaak gesteld wordt. Voor hen draait het leren in veel gevallen maar om één ding: het cijfer. Het nadeel hiervan is dat een cijfer geen inhoudelijke feedback geeft en inzicht in het eigen leerproces daardoor vaak ontbreekt. Met formatief evalueren verandert dit en krijgen studenten gedurende het proces feedback met als doel dit te verbeteren. De vraag is alleen: hoe maak je de stap naar formatief evalueren? En nog belangrijker: hoe krijg je studenten zover? Dat leer je in deze training.
Hoe ga je leren?
- Korte input van trainer/adviseur
- Ervaringsgericht leren
- Verwerken en delen met elkaar (coöperatief leren)
Welke resultaten ga je behalen?
- Na het volgen van deze training heb je inzicht in de vijf fasen van de formatieve toetscyclus.
- Na het volgen van deze training kun jij omschrijven welke verschillen er bestaan tussen summatief en formatief toetsen.
- Na het volgen van deze training ben jij je bewust van je eigen formatieve toetsgedrag.
- Na het volgen van deze training heb je gezamenlijk praktische toepassingen om formatief te toetsen ontwikkeld voor in de klas.
Voor wie ?
Docenten en teams mbo en hbo
Tijdsinvestering
6 dagdelen van 4 uur + 10 uur verwerking = in totaal 34 SBU
Literatuur of lesmateriaal
Videomateriaal – webinars formatief evalueren
PowerPoint
Blogs
Literatuur
Artikelen
Boud, D. (2010). Sustainable assessment: Rethinking assessment for the learning society, Studies in Continuing Education, 22(2), 151-167. Doi: https://doi.org/10.1080/713695728
Dochy, F., Heylen, L. & Mosselaer, H., van de. (2002). Assessment in het onderwijs. Nieuwe toetsvormen en examinering in studentgericht onderwijs en competentiegericht onderwijs. Utrecht, Nederland: Lemma.
Guilikers, J.T.M. & Baartman, L.K.J. (2017). Doelgericht professionaliseren: formatieve toetspraktijken met effect! Wat DOET de docent in de klas? Wageningen, Universiteit en researchcentrum. NRO-PPO, dossiernummer 405-15-722
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback, Review of Educational Research, 77(1), 81 -112. Doi: https://doi.org/10.3102%2F003465430298487
Wiliam, D. & Leahy, S. (2018). Formatieve strategieën integreren in de praktijk. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
Boek
Bloom, B.S., Madaus, G.F. & Hastings, J.T. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw-Hill
Financiële investering
€ 470,- per deelnemer (vrijgesteld van btw en inclusief verblijfskosten).
Bij gebruik van onze ELO komt er € 39,95 per deelnemer bij voor onbeperkte toegang tot de training.