5 tips voor een docent in ontwikkeling
Paniek in haar ogen, een felheid in haar stem: “We kunnen dit wel allemaal mooi bedenken, maar álles anders? Ik moet dit straks gaan doen! Hoe? Hóe doe ik dat?” Haar opmerking...
Paniek in haar ogen, een felheid in haar stem: “We kunnen dit wel allemaal mooi bedenken, maar álles anders? Ik moet dit straks gaan doen! Hoe? Hóe doe ik dat?” Haar opmerking...
Intervisie is een hele bruikbare methode om met en van elkaar te leren. Het is een krachtig instrument om met collega’s of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de...
Het beroepsonderwijs staat bol vol ontwikkeling en vernieuwing. We zien thema's als modulariseren, flexibiliseren, en personaliseren dagelijks voorbij komen in ons werk. Veel te vaak komt het voor dat docenten zich afvragen welke meerwaarde al deze onderwijsvernieuwing heeft. Dit brengt ons bij de vraag wat nu echt de bedoeling is en hoe we een passend antwoord kunnen geven op al deze ontwikkelingen.
Ik bespreek het managen van veranderprocessen, en benadruk het belang van betrokkenheid van alle stakeholders en het creëren van een gezamenlijke visie. Hierbij introduceer ik tools als de Schoolnavigator® en de theorie van veranderkleuren.
Je geeft leiding aan een onderwijsteam in het MBO en HBO en je wordt gillend gek van alle ad hoc zaken die op je af komen. Het ene moment moet je de roostergegevens invullen,...
Herkent u dit? Vaak zien wij in onderwijsteams dat docenten op individueel niveau of in groepjes wel willen, maar dat er iets is dat de totale voortgang remt. Dat komt dan tot...
In dit artikel beschrijven we de rol van interim-managers en hun inzet bij specifieke uitdagingen en veranderingen in het onderwijs. We leggen uit wanneer en waarom interim-managers worden ingezet, bespreken de voordelen die ze bieden, en de risico's die eraan verbonden zijn.
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat op dit moment het wereldkampioenschap voetbal in volle gang is. Nederland heeft een prachtige overwinning behaald op Spanje, is met moeite...