Mini-podcastserie: AI-Tutor
Meer dan een jaar geleden begonnen we met onze zoektocht om de impact van generatieve taalmodellen zoals ChatGPT op het onderwijs te verkennen. Nu duiken we dieper in het...
Meer dan een jaar geleden begonnen we met onze zoektocht om de impact van generatieve taalmodellen zoals ChatGPT op het onderwijs te verkennen. Nu duiken we dieper in het...
Deel jij ook een van de grootste frustraties die wij regelmatig van leidinggevenden en docenten horen: hoe kunnen wij het studiesucces van onze opleiding verhogen? In dit...
Wie bepaalt wat, wanneer, met welke omvang, in het curriculum aan bod komt? In dit artikel vind je een bespreking van enkele invalshoeken met activiteiten en/of adviezen die...
In ons werk, in de media en op elke verjaardag komen wij ze tegen: de scherpe meningen over de staat van het onderwijs van nu. Dat is logisch: iedereen in de maatschappij...
In drie andere blogs is nagegaan hoe ChatGPT het leren kan ondersteunen. Dat is gedaan vanuit het perspectief van telkens één van de verschillende leerfuncties: de cognitieve,...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
Uitgaande van de drie leerfuncties zoals beschreven door Vermunt en Verloop (1999), te weten cognitief, affectief en metacognitief, wordt in drie blogs ingegaan op de vraag...
In dit artikel een toelichting op hoe ChatGPT leert en hoe dat verschilt van mensen. Schuin en in paars gedrukte zinnen zijn gebaseerd op het antwoord dat ChatGPT zelf heeft...
In deze blog een toelichting op wat ChatGPT kan en weet en hoe dat verschilt van mensen. Deels gebaseerd op How does ChatGPT differ from human intelligence? – Futurity. Wat...
Sinds een paar weken neem ik samen met Liza een podcast op over ChatGPT en het onderwijs. Het werd ons al heel snel duidelijk dat dit een gamechanger kan gaan zijn. Ik neem...
Bij de ontwikkeling van het curriculum in teams, en de begeleiding daarvan, binnen het MBO en HBO komt veel kijken. Soms zoveel dat je als docent/ontwikkelaar door de bomen...
Wil je als opleiding werken met ‘goede leeruitkomsten’? Lees dan allereerst deze blog van Jacandra van Megen; deze blog geeft de kern weer waarom je met leeruitkomsten werkt...
Op steeds meer instellingen ontwerpen studenten en docenten samen onderwijs en toetsinstrumenten. Deze vorm van co-creatie vergroot het eigenaarschap bij studenten, versterkt...
Op dit moment word je om de oren geslagen met opmerkingen over de jonge generatie studenten die niet meer weet wat hard werken is, die lui is en alleen maar achter hun...
Werkveldleren en het beoordelen van de professionele ontwikkeling. Hoe dan? Wat maakt iemand een goede professional? Hoe meten we beroepscompetenties- en vaardigheden in het...
Deel1: Wat is werkplekleren eigenlijk? Na enkele jaren onderwijs met COVID beperkingen heeft ‘hybride leren’ een nieuwe betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt hiermee vaak een...
Over peer-instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In de blog van vorige week vertelde ik je over Harvard-professor Eric Mazur en over zijn hoorcollege-shows. En hoe...
Over peer instructie versus docentgestuurde kennisoverdracht In het beroepsonderwijs zijn we druk met het activeren van studenten. Wij van Metis Onderwijsadvies schrijven,...
Deze webinar gaat dieper in op afstudeeropdrachten als proeves, criteriumgerichte interviews, scripties of afstudeerstages. Waarom kies je voor het afronden met een examen?...
Op naar betekenisvolle beoordeling van bekwaamheid De Faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft vanaf volgend jaar geen cum laude meer aan...