Onderwijsontwikkeling

Non scholae sed vitae discimus
Je leert niet voor de school maar voor het leven!

Je leert niet voor de school maar voor het leven!

De spreuk "Non scholae sed vitae discimus" van Seneca benadrukt het belang van leren voor het leven in plaats van alleen voor school. Deze filosofie is relevant in een tijd waarin de vraag naar brede vaardigheden toeneemt en kennis snel veroudert. Docenten en studenten worstelen echter met het motiveren en betekenisvol maken van leeractiviteiten, waarbij studenten vaak alleen leren voor toetsen. Lees in dit artikel hoe je leeractiviteiten betekenisvol kan maken voor studenten.

Lees meer

Thuis toetsen

Thuis toetsen

Op dinsdag 9:00 is het zover, de take-home toets komt online. Mijn kamer is opgeruimd en de aantekeningen geordend. Met een grote pot thee naast mij, start ik met het...

Lees meer

Het ontwerpen van onderwijs

Het ontwerpen van onderwijs

𝗪𝗮𝗻𝗻𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗸 𝗮𝗹𝘀 𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗿 𝗼𝗳 𝗮𝗱𝘃𝗶𝘀𝗲𝘂𝗿 𝗴𝗲𝘃𝗿𝗮𝗮𝗴𝗱 𝘄𝗼𝗿𝗱 𝗼𝗺 𝘁𝗲𝗮𝗺𝘀 𝘁𝗲 𝗯𝗲𝗴𝗲𝗹𝗲𝗶𝗱𝗲𝗻 𝗯𝗶𝗷 𝗲𝗲𝗻 𝗰𝘂𝗿𝗿𝗶𝗰𝘂𝗹𝘂𝗺 𝗵𝗲𝗿𝗼𝗻𝘁𝘄𝗲𝗿𝗽, 𝘄𝗼𝗿𝗱𝘁 𝗺𝗶𝗷 𝘃𝗿𝗼𝗲𝗴 𝗼𝗳 𝗹𝗮𝗮𝘁 𝗼𝗼𝗸 𝗱𝗲 𝘃𝗿𝗮𝗮𝗴 𝗴𝗲𝘀𝘁𝗲𝗹𝗱 𝗼𝗳 𝗶𝗸 𝗵𝗲𝘁 𝘁𝗲𝗮𝗺 𝗸𝗮𝗻...

Lees meer