Hoe bevorder je het zelfregulerend gedrag van studenten?
Het belang van zelfregulatie is enorm, zeker nu veel opleidingen blended onderwijs blijvend invoeren. Veel opleidingen zijn daarnaast aan het flexibiliseren. Studenten krijgen...
Het belang van zelfregulatie is enorm, zeker nu veel opleidingen blended onderwijs blijvend invoeren. Veel opleidingen zijn daarnaast aan het flexibiliseren. Studenten krijgen...
In Rotterdam tussen het Ikazia-ziekenhuis en Ahoy ligt het Techniek College. Bij de opleiding ICT van deze school ondersteun ik docenten op pedagogisch en didactisch...
Is flexibiliseren van het onderwijs noodzaak of luxe? En als we flexibiliseren voor wie dan precies en hoe dan? In deze webinar de belangrijkste inzichten voordat je start met...
In zijn werk Homo Ludens (1938) waar ik een mooie facsimile uitgave van bezit, omschrijft historicus Johan Huizinga “spel” als een plezierige vorm van vrijheid, die in zowel...
Geweldig onderwijs is dat onderwijs waarbinnen de student actief is in het leerproces en waarbij het contactmoment zich richt op de zone van de moeite van de student. Vanuit...
Eerder schreef ik een blog over de tijdsinvestering die toetsing vraag in het onderwijs. In een team van 12 docenten is er minimaal één volledige aanstelling nodig om alles...
In deze webinar staat feedback als toetsinstrument centraal. Door feedback te geven op het proces en metacognitie is het leerproces te versterken. Door te observeren hoe de...
Het verhogen van de individuele aanspreekbaarheid bij activerende werkvormen Hoe vaak stellen we een vraag die start met: “Wie weet wat de oorzaak is van X”? Of: “Sanne, kun...
Wat weten we vanuit de wetenschap over activerend beroepsonderwijs? Het korte antwoord is: veel! In deze webinar staat het 4C/ID model in de schijnwerpers in afstemming met...
“Studenten luisteren niet.” “Ze zitten alleen maar op hun telefoon.” “Ik moet alles ook 3 keer uitleggen.” “Deze groep wil gewoon niet.” “Ik mis echt de betrokkenheid.” Dit...
Webinar voor docenten in het beroepsonderwijs over activerende werkvormen in een fysieke les. Hoe zorg je ervoor dat ALLE studenten actief zijn? https://youtu.be/HusswKiGfm4...
Activerende werkvormen in het beroepsonderwijs. Waarom wil je ze gebruiken? Wanneer gebruik je ze? In deze webinar veel voorbeelden!...
De fase dat studenten van en met elkaar leren is een belangrijk onderdeel van het leerproces. In deze webinar mogelijkheden om peerfeedback als docent in te zetten, te trainen...
In het onderwijs hoort de docent centraal te staan. Hoewel in bijna alle instellingsplannen de student centraal staat (89% van de deelnemers aan de live-webinar scoort op deze...
Zijn jouw studenten goed voorbereid op de bijeenkomst? Is er sprake van voldoende kwaliteit wanneer je de studenten ontmoet? Kan je meteen de diepte in? En weet jij waar...
Wat is de definitie van leren? Wat is het doel van onderwijs? En op welke manier is de toegevoegde waarde van het onderwijs zo groot mogelijk. Deze vragen staan centraal in...
Aan de hand van casuïstiek worden verschillende verstoringen in de groep besproken. Meeliften, passiviteit, flauwe grappen en pesten komen aan bod. Wat kan jij als docent doen...
Studenten die passief in de klas zitten en niet meedoen met de opdrachten. Juist hele drukke groepen, gezellig maar ook niet productief. Welke observaties neem je waar? Welke...
Honderden groepen, nieuw en bestaand, komen bij een nieuw studiejaar bij elkaar. Soms als toevallige verzameling van individuen maar vaak met een extra impuls vanuit de groep:...
Beste docenten, Congruentie is een vies woord, het is te lang, te officieel en verschrikkelijk om uit te spreken. En tegelijk is het een ongelofelijk belangrijk thema in het...
5 tips voor positieve beïnvloeding van het groepsproces Niets is belangrijker dan een goed groepsproces in de klas. De start van het nieuwe schooljaar biedt de perfecte kans...
Meldingen