Activerende didactiek

Mindset
Waarom ben jij docent?

Waarom ben jij docent?

Reflecteren en stilstaan bij wat jou en de ander motiveert, en openstaan voor hoe de ander leert, zijn hierbij cruciaal. Door met een groeigerichte mindset naar het leerproces en je eigen rol als docent te kijken, gelooft Dweck dat effectieve docenten overtuigd zijn van de groei van intelligentie en talent en gefascineerd zijn door hoe we leren, het hart van hun vakgebied.

Lees meer

Non scholae sed vitae discimus
Je leert niet voor de school maar voor het leven!

Je leert niet voor de school maar voor het leven!

De spreuk "Non scholae sed vitae discimus" van Seneca benadrukt het belang van leren voor het leven in plaats van alleen voor school. Deze filosofie is relevant in een tijd waarin de vraag naar brede vaardigheden toeneemt en kennis snel veroudert. Docenten en studenten worstelen echter met het motiveren en betekenisvol maken van leeractiviteiten, waarbij studenten vaak alleen leren voor toetsen. Lees in dit artikel hoe je leeractiviteiten betekenisvol kan maken voor studenten.

Lees meer

Wat maakt een sterke docent een goede docent?

Wat maakt een sterke docent een goede docent?

Als mens heb je vast wel eens teruggedacht aan je eigen schooltijd en zijn er docenten die je nooit zult vergeten. Wat maakt dat deze personen een blijvende herinnering achterlaten? Wat deden zij dat jij ze de titel zwakke of sterke docent zou geven? Zou je op basis van je eigen ervaring een lijstje kunnen maken van beroepseisen waarmee een sterke docent beschreven wordt? En ben jij zelf die sterke docent? Geen makkelijke vragen waarschijnlijk, hoewel we er allemaal wat over te zeggen en te vinden hebben. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons moeten richten en nog belangrijker wie bepaald dit?. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons specifiek moeten richten. En nog belangrijker wie bepaald deze criteria?

Lees meer