Positieve groepsvorming: werkvormen groepsdynamica op een rij
Groepsdynamica is een veelbesproken onderwerp waar docenten dagelijks mee te maken hebben. Er zijn meerdere bronnen die geraadpleegd kunnen worden als je je wilt verdiepen in...
Groepsdynamica is een veelbesproken onderwerp waar docenten dagelijks mee te maken hebben. Er zijn meerdere bronnen die geraadpleegd kunnen worden als je je wilt verdiepen in...
4 activerende werkvormen voor een hele week les ‘Waarom moet ik evalueren in een les? Daar heb ik geen tijd voor om in die korte les van 45 minuten te evalueren. Hoe doe ik...
Wellicht herkenbaar voor een docent: studenten die niet betrokken zijn in je les. Hét middel om betrokken studenten te krijgen is activerende werkvormen. Dat lees je overal....
We willen ondernemende studenten die proactief aan de slag gaan, met elkaar discussiëren, vragen indienen en voorbereid naar de les komen. Herken je deze wens? Veel docenten...
Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis...
Studenten geven regelmatig aan dat ze het werken in groepen niet (meer) zo zien zitten. Meeliftgedrag, vage opdrachten en toetsing die geen uitspraak doet over individuele...
Studenten worstelen vaak met het vinden van een connectie tussen hun persoonlijke interesses en de aangeboden leerstof. Gebruik de volgende 15 praktische tips om je studenten morgen nog áán te zetten!
Reflecteren en stilstaan bij wat jou en de ander motiveert, en openstaan voor hoe de ander leert, zijn hierbij cruciaal. Door met een groeigerichte mindset naar het leerproces en je eigen rol als docent te kijken, gelooft Dweck dat effectieve docenten overtuigd zijn van de groei van intelligentie en talent en gefascineerd zijn door hoe we leren, het hart van hun vakgebied.
De spreuk "Non scholae sed vitae discimus" van Seneca benadrukt het belang van leren voor het leven in plaats van alleen voor school. Deze filosofie is relevant in een tijd waarin de vraag naar brede vaardigheden toeneemt en kennis snel veroudert. Docenten en studenten worstelen echter met het motiveren en betekenisvol maken van leeractiviteiten, waarbij studenten vaak alleen leren voor toetsen. Lees in dit artikel hoe je leeractiviteiten betekenisvol kan maken voor studenten.
Herken je dit? Studenten komen in jouw les maar zijn niet voorbereid. Vervolgens stellen juist deze studenten de meeste vragen. Wat te doen? De vragen beantwoorden of negeren?...
Creëer een leeromgeving waarin fouten worden verwelkomd als essentiële onderdelen van het leerproces en waar de nadruk ligt op constructieve feedback in plaats van op eindresultaten. Lees in dit artikel hoe je studenten naar een groeimindset kan helpen.
Als mens heb je vast wel eens teruggedacht aan je eigen schooltijd en zijn er docenten die je nooit zult vergeten. Wat maakt dat deze personen een blijvende herinnering achterlaten? Wat deden zij dat jij ze de titel zwakke of sterke docent zou geven? Zou je op basis van je eigen ervaring een lijstje kunnen maken van beroepseisen waarmee een sterke docent beschreven wordt? En ben jij zelf die sterke docent? Geen makkelijke vragen waarschijnlijk, hoewel we er allemaal wat over te zeggen en te vinden hebben. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons moeten richten en nog belangrijker wie bepaald dit?. Maar waar baseren we ons dan op? Op welke criteria zouden we ons specifiek moeten richten. En nog belangrijker wie bepaald deze criteria?
Je zit helemaal in je flow als docent, deelt met al je energie en passie je verhaal en daarna steekt een student ook nog zijn vinger op om een vraag te stellen… perfect…...